Ha valaki még nem olvasott volna róla, íme a kínai lopakodó vadászgép, amelyről a frissen készült fotók éppen a minap settenkedtek be a globális média fősodrába - hogy aztán a "blogális" periféria, vagyis a hozzám hasonlókból álló blogoszféra, jól szétszedje ezt a történetet minden oldalról (fotók innen és innen):
Néhány linket közölnék először is. A Telegraph cikke átlagos kis beszámoló a kínai leakről. A Defense Tech pedig itt hoz le kiváló listát arról, miért nem kell jelentőségét tekintve túlbecsülni a kínaiak belépését a lopakodófejlesztésbe. Csináltak egy vizuálisan használhatónak tűnő sárkányt, és tettek előrelépéseket a precíziós fegyverek fejlesztése terén - egyelőre ennyivel büszkélkedhetnek egy konzervatív vélemény szerint (más kérdés, hogy idővel importálhatnak majd szükséges technológiát és alkatrészeket a hasonló fejlesztéseken már hosszabb ideje fáradozó oroszoktól).
Számomra ennek fényében különösen érdekes a képek megjelenésének időzítése és a potenciális hatás, amit ez kiválthat. Robert Gates védelmi miniszter éppen Kínába (és Japánba) készül, és valahogy pont a látogatása előtt került ki a Nagy Tűzfalon túlra a Chengdu tervezőiroda telepének kerítésén kívülről, a J-20-as "taxizási" tesztelése közben készült, és a kínai cenzorok által - csodák csodájára - el nem kapart néhány kép. A közelgő (jan. 9. és 12. közötti) látogatás egyik nagy kérdése az, hogy helyreállnak-e a tajvani fegyvereladások ügye miatt sérült kínai-amerikai katonai kapcsolatok. A Dél-kínai-tengerrel és Észak-Koreával kapcsolatos fejlemények és feszültségek után a kínai lopakodóképesség lehetősége most jól befűt majd a védelmi diskurzusnak Japánban és az Egyesült Államokban is.
A Telegraph cikke mindjárt meg is jegyzi: mint ismeretes, Robert Gates védelmi miniszter 187 darab F-22-esre korlátozta a Légierő megrendelését, és ennek a döntésnek a helyességét szerintük most "megkérdőjelezik" a kínai fejlemények. Amit nem tesznek hozzá: az Obama-adminisztráció ráadásul a 2010-es költségvetési évre nem is adott pénzt az F-22-esek gyártására - és a 22-esnek ezt a csapdáját is Gates járta ki eredendően. A védelmi iparban bizonyosan sokan érzik úgy, hogy ezzel aláásta az USA biztonságát. 187 db potenciálisan legyártható F-22-es Raptor, plusz a betervezett 2443 db F-35-ös Lightning bizonyosan nem elegendő egy, jelenleg taxizási tesztelésnek alávetett J-20-as ellenében... Oké, itt kicsit demagóg voltam, de azért a számok és az arányok figyelembe vétele mindenképpen szükséges az érzelmek hullámzásának racionális kezelése érdekében.
A képet árnyalandó: a jelenlegi előrejelzések gyorsuló kínai fejlesztéssel számolnak azért, és 2018-ra várják a kínai program beérését a korábbi projekció, 2020 helyett. Ebben a mostani fotók is szerepet játszanak: a Wall Street Journal szerint az egyik kiszivárgott felvételen a kínai gép orrkereke elemelkedik a talajtól, és ez az első tesztrepülés közelségét jelezheti akár. A WSJ mindjárt talált is egy rendelkezésre álló szakértőt, aki szerint a J-20-as ütőképesebbnek tűnik, mint az F-35-ös. Mindez nyilván jelentőséget kap akkor, amikor Robert Gates - budapesti idő szerint ma délután - az amerikai Kongresszus vezető képviselőivel találkozik majd, hogy a kövi védelmi költségvetéssel kapcsolatos terveibe avassa be őket. (Konkrétan várható például, hogy a Tengerészgyalogság F-35-öseinek beszerzése késleltetve lesz.) Ezernyi érdek kétségbeesett gazdája okostelefonál és meetingel ilyenkor megállás nélkül, hogy a saját tortaszeletéről gondoskodjon valahogyan. Gatesnek nagy rutinja van az ilyen helyzetek kezelésében, és úgy hírlik, hogy például e-mailekkel - hacsak nem nagyon muszáj - nem foglalkozik.
Kérdés, hogy kínai részről ebbe belegondoltak-e katonai körökben. Amit a J-20-as fotók kiszivárogtatásával csináltak, az eredmények tükrében akár úgy is tűnhet majd, mintha szimbolikus szubvenciót nyújtottak volna az F-22-es projektnek. Kitör belőlem az irónia, muszáj idetennem egy mosolygós fejet :)
Bónusz: az Aviation Weekly-ben látható a kínai gép CGI-s rekreációja, hogy más szögből is szemügyre lehessen venni.