Külpraktika

Külpraktika

Gyengélkedés Líbia felett: újabb tünetek

2011. április 18. - Marton Péter

Az tegnap bejárta már a magyar sajtót is, hogy a Líbia bombázásában részt vevő koalíció - melyben az Egyesült Államok jelenleg csak támogató funkciót tölt be - kezd a végére járni a lézerirányítású bombákból fennálló készleteinek, és ezek pótlása időigényesnek ígérkezik. Mivel kompatibilitási problémák miatt nem oldható meg, hogy az Egyesült Államok egyszerűen átadjon egy részt a saját készleteiből, napirenden van, hogy milyen jó lenne, ha az Egyesült Államok újra részt venne a bombázásokban közvetlenül is.

Eközben Washingtonban továbbra is tart a belpolitikai küzdelem az adósságplafon ügyében, ami nem feltétlenül hat ösztönzőleg egy költséges európai-észak-afrikai katonai vállalkozás effektív szubvencionálása (pontosabban e szubvenció növelése) érdekében - gondolhatnánk. Persze ettől még a gyakorlatban számos kongresszusi képviselő képes menedzselni a háborús erőfeszítésekkel kapcsolatos teherviselés  növelését és az adósságplafon emelésének elutasítását kombináló álláspontjával járó kognitív disszonanciát.

Rossz jel a NATO és a líbiai koalícióban részt vevők számára, hogy a bombázás a jelek szerint továbbra is gyenge hírszerzésre támaszkodik, és ennek tüneteként jelentkeznek a szokásos nehézségek a célpontgenerálás területén. Ez a cikk a Washington Timesban a nyugat-líbiai hegyvidéken zajló harcokról számol be, ahol a NATO a jelek szerint többször is bombázott egy tizenöt éve használaton kívüli radarállomást, miközben nem messze onnan a helyiek szerint harckocsik is találhatók.

No, ezt nem átfogó, kimunkált helyzetjelentésnek szántam - csak táplálom a diskurzus feedjét, ha úgy tetszik.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr672835490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link Elek 2011.04.18. 10:30:30

kivancsi lennek mi tortenik Kadafi belso koreiben. miben remenykednek?

masreszt nagyon hianyolom a katonai es a diplomaciai kepessegek kozotti reszeket.
azt, hogy egy orszag katonai, politikai ertelemben porig rombolnak es nullarol ujra felepitik arra amerika (talan a nato is?) kepes (pl iraq), csak lassuuuu es rendkivul draga.
azok a rezsim valtasok mukodtek/mukodnek a legjobban amikor a politikai, katonai elit donto resze fontos pozicioban marad, csak nehany jatekos van kiiktatva, viszont aki marad annak a viselkedese modosul. (pl: romania 1989, egyiptom 2011)
egy ilyennek a kikenyszeritese. vagyis hogy Kadafi sajat emberei tavolitsak el a hatalombol.
a politikai helyismeret megszerzese akarhol eveket vesz igenybe. egy haborus helyzet utan ha valaki helyismeret nelkul al neki hatalmat gyakorolni a pokolt eredmenyez, szerintem minden esetben.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.18. 15:40:59

Azt tudtuk, hogy Líbia "novice" hadszíntér, még nem is "advanced" ;-). Azt is tudtuk, hogy a koalíciós európai hatalmak haderői nem éppen a legjobb formájukat mutatják manapság. Azt viszont nem tudtuk, hogy valójában ilyen rossz a helyzet. Elkezdhetünk félni.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.18. 15:43:22

Nincs mit tennem, be kell idézzem Katpol blogos kollégák tegnapi megjegyzését a Facebookról. Nagyon üt. Nagyon jellemző:

- Bernard, mi a célja a védelempolitikánknak?
- Megvédeni Nagy-Britanniát.
- Nem Bernard, a cél ELHITETNI, hogy Nagy Britanniát védik.
- Az oroszokkal?
- Nem az oroszokkal, a britekkel! Az oroszok tudják, hogy nincs védve. A saját
egyszerű, tudatlan népünkkel, akik ki-be járkálnak az otthonaikból, buszokból,
gyárakból és a kormányülésekről. "

/Yes, Prime Minister, 1. évad 2. rész./

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2011.04.18. 16:23:59

@Link Elek: abszolúte egyetértek, jobb lenne kikerülni ezt a dolgot.

Ma volt egyébként Mary Kaldor, az LSE professzora a Corvinuson, ahol díszdoktorrá avatták/avattuk. A beszédében az átadón többek között azt mondta, hogy akár egy "human security force" (sic!) landolására lehetne szükség, amely robosztus erővel megvédelmezné a humanitárius menedéknek kijelölt területeket.

Szóval a mission creep egyes embereket örvényként húz lefelé. Ha pedig már egyszer bent vannak a saját csapatok, miért ne szervezzük meg a szemétszállítástól a gazdaságpolitikáig a helyiek életének minden részét, nem igaz? :/

@Zig Zag: ehhez kapcsolódik, amit éppen írtam, hogy félni én akkor kezdenék úgy igazán, ha ezzel a képességkészlettel, ami a brit-francia vezetésű csapatnak a rendelkezésére áll, belemennének egy komolyabb intervencióba, ahol a légitámogatásnak egy kicsit intenzívebbnek és hatékonyabbnak kellhet lennie adott esetben. Ott már nem nagyon szabad novice-kodni, vagy pedig vérben kell megfizetni az árát.

A másodikra: hát igen, a politika sokszor már csak ilyen dolog... :) A külpolitika például arra jó többek között, hogy a belpolitikánkat néha jól másokra zúdítsuk, ne ússzák meg szárazon.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.18. 19:00:24

Emlékeim szerint a koalíció legönállób tagja pont az a Franciaország, amely ugyan az erőkivetítésre képes önjáró európai katonai hatalmak egyike (ez egy rendkívül exkluzív klub!), haderejét viszont pont a minap, 2008-ban csökkentette Sarkozy elnök költségvetési megfontolásokból. Hol vannak itt kérem a szárazföldi műveletekhez, illetve a terület megtartásához szükséges képességek? Az ehhez szükséges pénz, logisztika? Vagy hazahívnak mindenkit, aki külhonban szolgál??

lemil.blog.hu/2008/07/31/a_francia_haderoreform_2

peelou75 2011.04.19. 10:58:55

Gondolom itt azért inkább a politikai akarat hiányozhat, mert a Líbiai hadsereget egy zászlóalj francia idegenlégiós is elintézné némi légitámogatással egy hét alatt... Csak hát tényleg az a szivacs, hogy nem tudni kifélék is ezek az ellenzékiek, kérnek-e egyáltalán ebből a "human security force"-ból (lol), és főleg hogy otthon belefér-e 30-40 (300-400, nagyságrendje válogatja) katona elvesztése.
Gyanúsan kezd belesodródós szaga lenni a dolognak, ahogy mindenhol arról cikkeznek, kellene némi földi erővel támogatni a No Fly Zone-t.
Ha jól emlékszem az elején arra irányult a nyomás, hogy legyen repüléstilalmi övezet, és egy-két hét alatt ki is mantrázták a dolgot, aztán most jön az, hogy több special force menjen "céltmegjelölni", meg hogy jó lenne safety areakat létrehozni némi szárazföldi erő bevetésével... Kíváncsi vagyok hol áll meg ez a játszma? Egy másodvonalbeli puccs tényleg sokat lendíthetne előre a konfliktusban.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.19. 12:01:17

@peelou75: Szlankó bálint féle magvas gondolatokra - miszerint miért nem megy magyar Gripen Líbiát bombázni - reagáltam itt:
drotontul.blog.hu/2011/04/18/gripen/fullcommentlist/1#c13259174

A Gripen problematikát már itt kitárgyaltuk:
htka.hu/2011/04/04/gripen-faq/

Az FR Idegenlégió lehet, hogy elintézné a Kathafit támogató erőket, de azt a területet meg is kell tartani. v.ö. Sivatagi Vihar II. néhány nap alatt legyőzik a reguláris ellenséget az amerikaiak és a britek és aztán mi jött... A szopás évekig. Mennyi katonát is kötött le a győzelem utáni háború?

Persze lehet, hogy a FR katonák képzettek COIN-ból (elméletben biztosan! lásd David Galula: Counterinsurgency Warfare: Theory and Practice) de hol vannak azok az erők, akit egy ilyen területfoglalás/megtartás/COIN feladatra igénybe lehet venni? Peelou75 által is feszegetett kérdés: mi van, amikor a lázadók a koalíciós katonák ellen is lázadnak majd? Az is borítékolható, hogy a Kathafi barát törzsekből lesznek páran szintén, akik fegyveresen is tennének érdekeik megvédéséért azt követően is, ha már a reguláris hadsereg felbomlott, vagy Kathafi már inaktív/nincs többé.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.19. 12:06:08

Ja, még egy. A FR haderőnek van egy Gendarmerie eleme, amely a legutolsó Sarko-féle 2008-as haderő reform előtt nagyjából 200 ezer főt számlált. Ezek a kettős feladatrendszerű (háború esetén katonai, béke esetén rendvédelmi hatáskör szerint járnak el) fickók alkalmasak lennének ilyen területmegtartó feladatra. Rendszeresen vannak különféle külföldi békeművelethez "kölcsönadva" és megállják a helyüket. Csakhogy a 200-ból 100 ezer főt eresztett szélnek közülük a FR kormány. Így nem annyira lehet...

peelou75 2011.04.19. 12:21:05

@Zig Zag: Abszolút bingó amit írsz, hogy itt a végén valószínűleg területeket kellene megtartani és COIN lenne az ügyből. Inkább az a mechanizmus érdekel ebben, hogy miként alakul úgy a dolog, hogy esetleg bevetnek egy kisebb alakulatot, korlátozott feladatkörben, de aztán jön a belesodródós dilemma, miszerint, megerősítsük-e a bevetett zászlóaljat egy hadosztállyal, aztán megerősítsük-e a hadosztályt még hárommal, aztán hirtelen hopp "the same shit like Afganisztán". A fragmentált politikai háttér miatt (az amerikaiak "se hús se hal", a franciák "az új sheriff a városban", a németek "csak nehogy lefasisztázzanak minket" hozzáállásával) különösen érdekes lesz hogy mi sül ki ebből a katyvaszból. A Gripen gondolom nem nekem szól, - Bálint szerintem a könyve miatt promózik ezerrel, nincs azzal semmi baj:).

Ja, illetve ha már Gripen, gondolom a svédek némi marketing él-t sem nélkülöző okok miatt szálltak be a légtértilalmi övezet fenntartásába egy pár géppel;)

peelou75 2011.04.19. 12:22:48

@Zig Zag: Elefántcsontparton kik kapták el végül a volt elnököt? Ők is elég profinak tűntek, és elég jól voltak motorizálva.

Link Elek 2011.04.19. 13:54:57

@peelou75:
azt, hogy kik a felkelok azt a hozzaertok tudjak, azt, hogy mit csinaljanak veluk azt nem :)
www.foreignpolicy.com/articles/2011/04/05/the_two_faces_of_libyas_rebels
If you let strangers know that you research Libya for a living, there seems to be only one question on their minds: "Who are the Libyan rebels?" I've been asked it at cocktail parties, on ski lifts, at academic seminars, and even by Western journalists in Benghazi who have developed the flattering habit of Skype-ing me at odd hours. Americans seem captivated by this question, perhaps because they have heard senior U.S. officials from Defense Secretary Robert Gates to Secretary of State Hillary Clinton to various Republican congressmen proclaim that they do not yet know enough about who the rebels are. I do not take such statements at face value. U.S. statesmen know quite well who the rebels are -- but pretend otherwise to obscure the fact that the United States has yet to formulate a comprehensive policy toward them.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2011.04.19. 15:34:11

@Link Elek: nem hiszem, hogy Robert Gatest leszámítva az említettek közül valaki meg tudna nevezni líbiai felkelőket a TNC egy-két tagján kívül... De ő még talán azoknak a dzsihádistáknak némelyikét is meg tudná nevezni név szerint, akik a hírszerzés információi szerint visszajöttek időközben Af/Pakból, hogy a Kadafi ellen harcolókhoz csatlakozzanak. Ha lenne valamiféle beavatkozás, biztosan lennének a környéken a felkelők között legalább elvétve olyanok, akiket szívesen kiiktatnának a koalíció tagjai. Olyanok, akik abban a pillanatban, hogy Kadafi erői végül félre vannak söpörve (bár csakis némi városi területen zajló rombolás után), nagyon is elképzelhető, hogy szívesen robbantanának egy-egy IED-t, hogy a győzelem egy kicsit igazán az övék legyen.

Ez a Jason Pack "érdekesen" mutatja be e TNC-t: "The TNC top leadership has extensive experience interfacing with Western governments and the international business community. The rest of its members were deliberately chosen to represent the various major factions of the opposition. It includes relatives of the former Libyan king, human rights lawyers, former Qaddafi intimates upset with the slow pace of reforms, conservative Muslims who are against al Qaeda, pro-Western businessmen, technocrats with American Ph.D.s, and representatives for women and youth." Kiemelném az ígéret lényegét: "pro-Western businessmen interfacing with the international business community, American Ph.D.s, human rights lawyers, faster reforms, women and youth representatives."

Lehet, hogy az első bekezdésben foglaltak kisebb problémát jelentenek majd a sokak által vártnál, a második bekezdésben foglalt ígéret pedig beteljesedik. De ahhoz, hogy ebből induljon ki az ember, mint legvalószínűbb változatból, nagyon optimistának kell lennie szerintem. Még akkor is, ha Oxfordban tanít.

@peelou75: igen, a veszteségek terén én is ilyen számokra gondolnék leginkább. A szárazföldi beavatkozás esetén legelőször is az afgán modellt próbálnák megvalósítani, feltételezem. Menjenek a felkelők, köztük pedig ott lenne néhány specforszos, aki buzgón jelöli a célpontokat a repülőgépek számára, amikor kell. De Afganisztánban ezt a módszert igazán városinak nevezhető terepen nem kellett használni (Kabult végül pl. hátrahagyták a tálibok), és légitámogatás megnyugtatóbb mértékben állt rendelkezésre. Meglátjuk. A belesodródás tart, brit részről most újabb tanácsadók küldésénél tartanak:
www.google.com/hostednews/ukpress/article/ALeqM5i6h4tCIN0Vs_Y3joBbbVE_rj5H8Q?docId=N0001121303185960782A

@Zig Zag: iraki mértékű COIN-kihívást nem várok azért (ahhoz amúgy területtartási célra tényleg kellhetne 50-100 ezer katona akár; bár azt is feltételezem, hogy a szokásos "long tail" egy része itt a tengeren maradhatna, illetve kikötőkben).

COIN-szempontból az fontos, hogy Irakban a gerilláknak volt effektív hátországa pl. szíriai támogatás révén. De azért kellemetlenségek adódhatnak, és az események felpörgethetik egy kicsit az AQIM aktivitását, akik intenzíven érdeklődnének nyugati katonák támadásának a lehetősége iránt.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.19. 23:13:35

@peelou75: Sir, tessék csak megnézni a francia katona kezében lévő karabély csöve és a gázvisszavezető közt milyen jelvény látszik a másik katona zubbonyán? Én légiósnak nézem. ;-)

galeria.index.hu/kulfold/2011/04/11/elefantcsontpart_a_bukott_elnokot_tamadtak_enszhelikopterek/

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.19. 23:24:31

Nos, igen. A belekeveredés nagyjából úgy történik, ahogy a kiscica a cérnába.

Ha lenne mondjuk egy masszív ellenzéki tömb, aminek a vezetőjét szeretné az Élysée vagy a Buckingham művek hatalomra segíteni (ebben profik), nem kéne hosszadalmas és létszám, illetve pénzigényes szárazföldi művelet. Leteszik a Légiót, vagy valami hasonlóan hatékony brit problémamegoldó egységet és azok hamarst elrendezik a kérdést.

De még egy rendesen kimunkált Párizsban/Londonban végzett jelöltjük sincs a feladatra, aki kellően beágyazott lenne a jelenlegi hatalmi csoportokba.

Így kérem nem megy. Vagy találnak valakit gyorsan (ezek szerinz ez nem megy, mert már hallanánk a jelöltről), vagy arra kell számítani, hogy jön az elhúzódó és költséges szarakodás. Ha bemennek: COIN, ha nem mennek be, nem tudják befolyásolni az eseményeket és kicsúszik a helyzet a kezükből.
Apropos, hányan vannak a lázadóknál vezetők/félvezetők, várományosok és aspiránsok, akik fegyveres európaiakat szeretnének az országukban látni?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.19. 23:51:30

@peelou75: Úgy olvasom, ezek a fickók biztosan ott vannak most Elefántcsontparton:

2ème Régiment Etranger Parachutiste (REP)
3ème Régiment Parachutiste d’Infanterie de Marine (RPIMa).

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.20. 00:05:06

@Zig Zag: meg még van ott 160 francia csendőr is

Link Elek 2011.04.20. 13:28:06

In Libya, the opposition stronghold Misurata has become an urban battlefield. Pro-Gadhafi forces are devastating entire neighborhoods with cluster bombs and Russian rockets. But the real battle is being waged in the shadows between snipers, with Gadhafi's well-trained soldiers facing off against school teachers, divers and mechanics.
www.spiegel.de/international/europe/0,1518,758080,00.html

kepek:
www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-67053.html

Sztalingrad 2.0?

Link Elek 2011.04.20. 13:38:14

ez mokas:
www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-67053-24.html

a szukseg gyors tanito mester. foleg ha nincs hova menekulni.
kicsit mas a hozzaallasa a mistrataiaknak, mint a bengazibol indulo felkeloknek.

peelou75 2011.04.20. 14:08:18

@Zig Zag: Nem is lenne baj ez az egész Líbia ügy, ha valami Fekete-Afrikai szokásos népirtós történet lenne (pl. Szomália, Elefántcsontpart, Szudán) ahol egy egy félresikerült, vagy éppen sikeres akció, vagy éppen a be nem avatkozás sem jár szinte semmilyen globális következménnyel. De itt azért szerintem most sokkal többről van szó, valami olyasmiről, hogy az arab világ és Európa hogyan pozícionálhatja újra a viszonyait. Más se iányozna mint egy Afganisztán a szomszédban, sok elkeseredett emberrel, akik az összes problémájukért a nyugatot okolják...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2011.04.20. 14:30:02

@peelou75: Nagyon egy kerékre jár az agyunk ;-)

peelou75 2011.04.20. 15:08:46

@Zig Zag: Majd egyszer összeszedem magam és elmegyek egy lemil buliba, aztán ott megtaláljuk azokat a pontokat is amiben nem értünk egyet:)

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2011.04.20. 18:28:23

@Link Elek: ezek a MAT-120-asok spanyol termékek.

Miszrátában súlyos a helyzet, az nem kérdés. Bár azért inkább Hamához hasonlítanám.
en.wikipedia.org/wiki/Hama_massacre
Jut eszembe, Hamában mostanában is zajlik az élet:
news.xinhuanet.com/english2010/world/2011-04/16/c_13831277.htm

@peelou75: egyetértek, szintén. Nem mindegy, mi lesz itt, a szomszédban, és bár Link Eleknek igaza van abban, hogy itt egy tágabb viszonyrendszer alakítása a cél, ettől még kalandor dolog volt ebbe az intervencióba így belevágni.

Link Elek 2011.04.22. 14:58:17

www.boston.com/bigpicture/2011/04/photojournalist_chris_hondros.html
Photojournalist Chris Hondros: At Work in Misurata, Libya
Getty Images Photographer Chris Hondros, 41, was mortally wounded Wednesday in Misurata, Libya, not long after filing intimate, striking images of the fighting between rebel and government forces. Tim Hetherington, the director and producer of the documentary "Restrepo," was killed in the same attack. While Hetherington's photos were not available to us, we honor both his and Hondros' intense commitment to creating inspiring, touching, storytelling images with this post. The images that follow were made by Hondros in Misurata, Libya, the last three days of his life. Hondros and Hetherington will be missed by colleagues and millions worldwide who have been impacted through simply seeing their work. -- Paula Nelson (39 photos total)

Link Elek 2011.04.23. 16:25:54

www.worldcrunch.com/

This post is in partnership with Worldcrunch, a new global news site that translates stories of note in foreign languages into English. The article below was originally published in the leading French daily Le Monde.

www.time.com/time/printout/0,8816,2067087,00.html
Syria: Is Assad's Clan Turning Against Him?

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2011.04.23. 21:39:56

@Link Elek: igazi "Syriana". Ami nincs kizárva, hogy a szomorú népi körbenszaladgálás egy szinonimája is egyben.
süti beállítások módosítása