Kanada új bázist keres afganisztáni műveleteinek logisztikai támogatásához. Katonáik mozgatásához jelenleg Ciprusra támaszkodnak, ahol két polgári repülőteret és szállodai kapacitásokat vesznek igénybe ehhez. Teherszállítmányok célba juttatásához pedig a Németországon keresztül futó légihídra építenek.
A jelenlegi, alapvetően kényelmetlen helyzet azt követően alakult ki, hogy az Egyesült Arab Emirátusokból a kanadai erők tavaly távozni kényszerültek. Az Emirátusok légitársasága hiába kért több leszállási lehetőséget a torontói repülőtéren - és mivel kívánságai nem teljesültek, ezt követően elveszett az Emirátusok részéről a kanadai Camp Mirage bázis fenntartásával kapcsolatos jószándék.
A Globe and Mail fentebb belinkelt cikke ennek kapcsán szóba hozza, hogy jelenleg a Lufthansa és az Air Canadát is tagjai között tudó Star Alliance Németországban is az Emirates terjeszkedése ellen harcolnak - a nagy távolságú utasszállítási piacon a pozíciójukat igyekeznek őrizni az öbölbeli társasággal szemben.
Kommentár, röviden: nem arról van szó, hogy Kanada nem volt hajlandó megkötni egy üzletet, és az Air Canada érdekeinek a védelmét ennek hátterében fontosabbnak látta az afganisztáni műveleteknél. Utóbbiak továbbra is teljesíthetők, igaz, előnytelenebb feltételek mellett. Kontextusnak pedig fontos tudni, hogy az afganisztáni kanadai szerepvállalás csökkenőben, fenntartásának a logisztikai szükségletei is csökkennek tehát.
Érdekes aspektusa az ügynek ezzel együtt, hogy az Emirates részéről gyakorlatilag egy multinacionális vállalati stáb, köztük a kormányzati kapcsolatokért felelős Andrew Parker lobbiztak erősen a kanadai kormánynál - nem csak a szövetségi szinten -, majd ebből Kanada és az Emirátusok állami kapcsolataiban alapvető bonyodalmak keletkeztek (a kanadai állampolgárok számára például megdrágult a vízum az Emirátusokba utazáshoz).
A kanadai gazdasági kalkulációk sem lehettek teljesen egyértelműek nyereségek és veszteségek tekintetében: az Emirates és a kanadai British Columbia állam tavaly közösen finanszíroztak egy "független" tanulmányt egy tanácsadó cég által, amely kimutatta, hogy az Emirates kanadai terjeszkedése 2859 új állást teremthetne, növekvő bevételt a turizmus területén, a megnövekedett forgalom által generált többlet gazdasági tevékenységet stb. A mézesmadzag ott volt/van tehát, és a kanadai kormány ezzel együtt nem ítélte az Emirates kínálta perspektívát elég vonzónak - még az afganisztáni műveleteket érintő (összességében persze menedzselhető) következmények ismeretében sem.