Külpraktika

Külpraktika

Egy "államnő" visszaemlékezései

2012. május 03. - Marton Péter

Marton Péter

A címben természetesen az "államférfi" kifejezést korrigáltam gender szempontból. Az apropó Madeleine Albright volt külügyminiszter legutóbbi fellépése (április 24-én) a Daily Show-ban Jon Stewarttal - most láttam végre.

Albright új könyvéről, a Prágai télről beszélt, és a beszélgetésben szóba kerültek többek között a Beneš-dekrétumok is (Albright cseh származása miatt téma Csehszlovákia). Albright a kollektív felelősségre vonás helytelenítése kapcsán arról beszél, mennyi mindent kell az embernek felfedeznie a saját maga, családja, országa és térsége történetével/történelmével kapcsolatban, és lényegében arról is, hogy ez a felsorolt elemzési szintek mindegyikén nehézségekbe ütközik. Beemelem ide a videót a beszélgetésről, nyíltan didaktikus célzattal, mert ugye ebből a fajta bölcsességből, avagy gender-szempontból érzéketlenül: "államférfiúi kvalitásból" lenne szükség egy picivel többre a térségünkben - amint azt megírták már sokan egyébként, így többek között Bibó István is, vagy például én.

Remélem, a könyvet magyarra is lefordítják előbb-utóbb. Recenziókat l. például itt és itt. Cseh részről többek között ezt ragadták ki a könyvből, Jan Masaryknak az Albright szerint (is) erőszakos halálát illetően - hozzátehetem, hogy én magam voltam Masaryk fürdőszobájában, a cseh külügyminisztérium épületében, és azt biztosan láttam, hogy nem olyan az az ablak, hogy valaki például csak úgy kieshetne rajta.

Azt is remélem persze, hogy a könyv igazi lényegéből/szelleméből ott is, meg itt is, nálunk is, meg másutt is, ennél több is átmegy majd.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr594485747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása