Külpraktika

Külpraktika

Volt egyszer egy közösségi média

2012. május 28. - Bányász Péter

Bányász Péter

Az alábbi poszttal régi adósságot törlesztek: hónapokkal korábban, Marton Péter írt egy bejegyzést "Hírszerzési trükkök: iraki gerillák vs Apache helikopterek" címmel, melynek megjelenése után ígértem egy összefoglalót az U.S. Army Közösségi média kézikönyvéről. Nem írom le újból a cikkben foglaltakat, akit érdekel, a hivatkozott linken megtalálja.

2007-ben a Pentagon megtiltotta a fegyveres erők tagjainak az online kommunikációs eszközök használatát. Azonban annyira beépültek a közösségi média eszközei a katonák mindennapjaiba, hogy egy hét hónapos vizsgálat után feloldották a tiltást. Ezt azzal indokolták, hogy a katonák az ilyen eszközöket a családtagjaikkal való kommunikációra használhatják, illetve magának a haderőnek is fontosak ezek az eszközök a közvéleménnyel való kommunikáció csatornájaként.

Négy évvel később, 2011 januárjában az amerikai Office of the Chief of Public Affairs kiadásában látott napvilágot a poszt tárgyául szolgáló Közösségi média kézikönyv, melynek egyik célja a Péter által is írt biztonsági problémák kivédése. A majd' 40 oldalas írás három fő témakör alapján szerveződik. Az egyik terület ajánlásokat fogalmaz meg a harcoló alakulatok közösségimédia-használatára: ez a családdal való kommunikációra és a legszigorúbb adatvédelmi beállítások használatára vonatkozó előírásokat tartalmazza (csak ismerősök, barátok olvashassák a bejegyzéseket*), valamint a geolokációs pontok közzétételének tiltását foglalja magában.

A második rész foglalkozik a hadsereg népszerűsítésével, illetve a beosztottakkal való kommunikáció módozataival, a csapatok és más egységek közösségi profiljával, melyhez taktikai és stratégiai tanácsokat gyűjtöttek össze, elsősorban a Twitter-, a Facebook-, a Flickr- és a YouTube-oldalak kezelésére. Nem véletlen, hogy a NATO is, a tagállamok közvéleményében jelentkező, a szervezet fenntartásának létjogosultságát megkérdőjelező tendenciák erősödésének csillapítása érdekében mára NATO TV-t, a  YouTube-on pedig külön NATO csatornát indított, valamint erőteljes Facebook-kampányt is folytat (csatolt részeivel egyetemben) a public diplomacy keretében. 

A harmadik témakör a kríziskommunikáció területét járja körül, melyben azt javasolják, hogy a lehető leggyorsabban, a legtöbb oldalon osszák meg az információkat - a hitelességet megőrizve - a kormány és segélyszervezetek oldalait is bevonva.

Az U.S. Army attitűdje megítélésem szerint követendő példát szolgáltat, hiszen - a közösségi média sajátságos helyzetéből fakadóan - ami az egyik oldalon pozitívumként, az a másik oldalon negatívumként jelentkezhet. Az állami szervezeteknek, intézményeknek korszerű választ kell adniuk a felmerülő problémákra, ehhez azonban ismerni, használni kell az adott eszközöket.

A Kézikönyv angol nyelven itt érhető el.

-----

* De ez is okozhat problémát. 2010-ben az izraeli hadsereg például arra kényszerült, hogy egy katonai akcióját lefújja, miután az egyik katona a Facebookra kiposztolta a tervezett akció időpontját és helyét.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr274550816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.05.28. 19:28:04

Érdekes számomra a katonákkal kapcsolatos részben, hogy miközben persze továbbra is a "friends only" kellene, hogy legyen a legszélesebb kör, amelyhez beszélnek, azért a hivatalos megközelítés ezzel együtt is sokat puhult. Pár éve még minden módon igyekeztek titokban tartani, név szerint ki teljesít feladatot mondjuk Irakban vagy Afganisztánban, mert az olyanok családtagjai, akikről kiderült, hogy ott vannak, gyakran kaptak elég csúnya telefonhívásokat - európai országokban is rendszeresen előfordult ez, a németeknél, a briteknél, a dánoknál hallottam konkrétan.

Amúgy nekem is az a véleményem, hogy bár balesetek mindig történnek, azért a társadalmi média elfogadása tulajdonképpen az elkerülhetetlen elfogadása - másfelől pedig még mindig többet lehet rajta nyerni, mint veszteni.

NagyDóra 2012.05.28. 19:43:50

www.hurriyetdailynews.com/nato-bans-taking-photos-in-combat-areas-.aspx?pageID=238&nID=21755&NewsCatID=359#.T8NO1ZJjk8w.facebook
És persze sok kellemetlenségtől megkímélheti a haderőt, ha egyes eseményekről nem készülnek fényképek (lásd: Abu Ghraib, belga katonák Ruandában..stb.)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2012.05.28. 19:45:05

És mit kapott az a katona, aki kiposztolta a bevetést, a hülyéje? :-) Vagy az megint csak nem publikus?

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.05.29. 13:53:09

@NagyDóra: ... és ezáltal az egyszerű Joe-k részéről érkező kontent kb. ilyen izgalmas lesz:
www.youtube.com/watch?v=A5tRNs2X5Q4
:)

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.05.29. 14:05:42

@Gloria Mundi: tíz nap elzárást kapott... feltételezem, az alatt még a Facebooktól is megfosztották :)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2012.05.29. 21:07:36

@Gloria Mundi: Gondolom pár baráti kapcsolat megszakadt, ugyanis ők jelentették az illetékes szerveknek :) Egyébként, az illető egy egyszerű katona volt. Pár éve Nagy-Britanniában volt, hogy az új MI-6 főnök felesége kiposztolt lakcímüktől kezdve mindent Facebookra. Volt is botrány belőle. Pedig neki azért egy kis konspirációt csak kellett volna tanulni apától :)

@Marton Péter: Az elmúlt pár hétben kb 6 WWII-s könyvet olvastam el, úgy voltam már, ha túl leszek a felvételin, végigviszem a régi CoD-okat :D Most már csak szabadidő kell :)

Hülyék mindig voltak, mindig lesznek. Az, hogy pár ilyen eset bejön, szvsz nem ez adja a fő veszélyt, hogy valakik véletlenül kiszivárogtatnak, hanem az, ha szánt szándékkal teszik. Már pedig, komoly előképzettséggel valamilyen gumitalpú cégnél ezt nagyon szépen meg lehet tenni.

Hogy mást ne mondjak, itt az egyik nagy kedvencem:

www.youtube.com/watch?v=smlrSYiYd_o

Ilyenekkel tele van az internet. Na most, ha kicsit tudatosan helyezkednek az egyes helyszínek, bizonyos khm, koncepció alapján, mintha csak véletlen lenne, azt mutat meg a bázisból, amit csak akar és főleg annak, akinek csak akarja..

(itt egyébként egy kiváló válogatás: katpol.blog.hu/2011/10/20/fegyverek_popzene )

Bányász Péter 2012.05.29. 21:11:58

@Thaddeus Griffin: No fene, ez másik nicken ment ki :)

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.05.30. 06:53:48

@Thaddeus Griffin: a koszovói szám vége kicsit meglepett :)

Amúgy az is egy probléma, hogy a Photomodelerhez hasonló, de annál még jobb szoftverekkel lehet modellezni egy helyszínt nem túl sok, akár teljesen ártalmatlannak tűnő fotóból is, pláne ha van mellé felderítés a bázison kívülről támogatásnak. Szóval a társadalmi média egy dolog, de képekkel illusztrált valóságshow-t nyújtani ettől még nem annyira célszerű.
süti beállítások módosítása