Külpraktika

Külpraktika

Diaoyu/Senkaku-szigetek: kínai hirdetés az NYT-ban

2012. október 05. - Marton Péter

chinesead_1349473562.jpg_900x675

Kép innét. A hirdetés nem csak a New York Timesban jelent meg - de önmagában ez, az ottani legalább negyedmillió dollárba kerülhetett a kínai feladóknak. Már vagy egy hete, hogy leközölték, de csak mostanra volt időm utánamenni, és képet szerezni róla. Nem egyedülálló jelenség az ilyesmi egyébként, az amerikai sajtóban sok ilyen politikai hirdetés jelenik meg különféle ügyek előmozdítása érdekében, viszont itt egy hirtelen újra kiéleződött területi vita van a háttérben, és ezért érdekes lehet körüljárni a dolgot.

Ebből a cikkből további fontos részletek derülnek ki a hirdetéssel kapcsolatban. A feladó egy kínai milliárdos, Chen Guangbiao, a Jiangsu Huangpu Renewable Resources Recycling Company elnök-vezérigazgatója. Az általa indított, elvileg privát, patrióta szándékú kampány céljául elsősorban az "awareness-raising"-et jelölte meg, mivel egy ezer amerikai megkérdezésén alapuló idei, augusztusi felmérésből megállapították, hogy mindössze az amerikaiak legfeljebb 2%-a tudhat egyáltalán a Diaoyu/Senkaku-szigetek (ejtsd: Tiaojü-, illetve Szenkaku-szigetek) ügyéről - legfeljebb, mondom én, mivel kifejezetten városi amerikaiakat kérdeztek meg, olyan városokban, mint Boston, San Francisco, New York stb. Ebben egyébként az awareness-raisingen, azaz a puszta tudatosításon kívül nyilván a kreatív véleményformálás lehetőségét is megláthatták. Nyilván ezért kérdeztek rá, mit szólnának az amerikaiak, ha Japán követelné magának Hawaiit.

Az ügy további izgalmas vonatkozása, hogy Chen Guangbiao az Egyesült Államok után Japánban is szeretné megjelentetni a hirdetést - a japán reklámszerkesztők pedig buzgón igyekeznek olyan árajánlattal előállni a számára, amely még őt is elrettentheti a költségek viselésétől.

***

Fanatikusok kedvéért: közben zajlik a nagy nemzetközi jogi esetmegoldó verseny is az NYT holdudvarához tartozó blogok egyikén (Kristofén). Tajvani első csapás után komoly japán ellencsapás itt.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr934822618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link Elek 2012.10.06. 00:48:46

kina talalt egy ügyet, ami:
1. atlagember szamara ertheto
2. PRC es Tajvan ugyanazon az oldalon all

Akkor is megerne nekik felfujni/elnyujtani ezt, ha nem lenne ott sem olaj sem gaz

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.10.06. 09:52:17

@Link Elek: ez biztosan alapvető része az egész történetnek. És persze az is, hogy olaj és földgáz híján is Kína oldalvizeiről van szó a kelet-kínai és a dél-kínai tenger esetében is, ahonnét a vitorlájukban dagadó szelet érzékelő kínai stratégák természetes ösztönöktől vezérelve próbálják kitolni a körülöttük lévőket - és persze az Egyesült Államokat is.

capacete 2012.10.06. 17:24:38

@Link Elek: Abban azért kételkedem, hogy ez az átlagemberek számára érthető. A Kristof-blogban megjelent kínai álláspont minden, csak nem erős.

1. Irreleváns, hogy eredetileg hódítással szerzett-e jogcímet Japán a szigetekhez, a XIX. század végén az még érvényes jogcím volt.

2. A San Francisco-i békeszerződés 2. pontja felsorolja azokat a területeket, amelyek kikerülnek a japán szuverenitás alól, a Szenkaku/Diaoyu-szigetek nem szerepelnek ezek között.

3. A békeszerződés 3. pontjában szerepel ugyanakkor, hogy a Rjukjú-szigetek potenciálisan gyámság alá kerülhetnek, a Szenkaku/Diaoyu-szigetek ekkor közigazgatásilag ide tartoztak.

4. Még ha valamiért Japán nem is rendelkezett volna érvényes területi jogcímmel 1945 előtt, a kínai hivatalos álláspont 1970-ig az volt, hogy a Rjukjú-szigeteknek - beleértve a Szenkaku/Diaoyu-szigeteket - fel kellene szabadulniuk az amerikai "zsarnokság" alól, és vagy ENSZ-felügyelet alá kellene kerülniük, vagy visszatérniük közigazgatásilag Japánhoz. Ahogy a japán jogász is rámutatott, ezzel Kína lemondott minden lehetséges jogcím érvényesítésének lehetőségéről.

Összességében nem véletlen, hogy a kínaiaknak eszük ágában sincs a Nemzetközi Bírósághoz fordulniuk, nagyon meglepő lenne, ha az ICJ nem a japán jogcímet ismerné el ezek alapján. Más kérdés, hogy Kína még soha nem fogadta el a hágai bíróság joghatóságát, egyetlen esetre nézve sem...

Link Elek 2012.10.06. 19:35:22

@capacete:
amennyiben teljesen igazak az erveid es jogilag kina nem fogja elerni a szigetek megszerzeset, akkor meg inkabb igaz amit irtam, ugyanis igy rendkivul hosszu ideig tudja fenntartani a nacionalizmust, amiben a tajvani, es a szarazfoldi civilek egyutt "harcolnak" a szigetekert.

szerintem ez tud egy olyan ugy lenni, ami sokkal kozelebb hozza egymashoz a ket nemzet atlagembereit. Mivel mindket fel egyesulni akar az bizalmatlansag jelentos csokkentese fel tudna gyorsitani a kozeledest.

---
After the court ruled that the U.S.'s covert war against Nicaragua was in violation of international law (Nicaragua v. United States), the United States withdrew from compulsory jurisdiction in 1986. The United States accepts the court's jurisdiction only on a case-by-case basis.
Chapter XIV of the United Nations Charter authorizes the UN Security Council to enforce World Court rulings. However, such enforcement is subject to the veto power of the five permanent members of the Council.

adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe 2012.10.06. 20:35:21

Lófasz! Az tartozik kínához, de az aztán 1000%-osan!

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.10.06. 21:15:20

@capacete: nemzetközi jogilag szerintem is Japán állna nyerésre, viszont maga a japán magatartás is arra utal már hosszú ideje, hogy számítanak rá, nem a nemzetközi jog lehet az egyetlen érv ebben a vitában.

@Link Elek: én is olyasmiket hallottam, hogy a kérdéssel kapcsolatban tajvani és kontinensi kínai nacionalista és halászember jól egyet tud érteni. De a jövő héten meg tudok kérdezni erről egy szakértő tajvani profot is, és akkor update-elem mindezt friss infókkal.

Hivatalos szinten is jól működik amúgy a kontinensi-tajvani érdekegyeztetés:
"Politically and militarily we can’t cooperate with China, but indirectly we can have some association in the South China Sea or Diaoyu Islands. The US has every right to serve their interests, but if we have to align with somebody on these claims then we need to look after our own." (George W. Tsai, a professor at Taipei's Chinese Culture University, and vice president of the Taiwan Foundation for Democracy)
www.globalpost.com/dispatch/news/regions/asia-pacific/121004/china-taiwan-cross-strait-ties-diaoyu-islands

@adhuvbeigiqe upiugtqeőoqőoqqe: ilyen indulatok persze vannak, de értékeljük az NYT olvasóival együtt, hogy a kínai hirdető nem ennyire keresetlen szavakkal fogalmazta meg az álláspontját...

@tusk82: inkább az amerikaiak semlegesítése a célja, de ezt persze egyetlen ilyen üzenet nem érheti el - pláne mivel az ezt megkontrázó erőfeszítések sem maradnak el.

Link Elek 2012.10.06. 23:00:28

@Marton Péter:
elemezd ki egy kicsit legyszives az amerikai lehetosegeket.
ha jol ertem, akkor ha ok egyertelmuen kiallnak Japan igenye mellett, akkor eltaszitjak maguktol (egy kicsit) Tajvant

Link Elek 2012.10.07. 09:03:53

meg egy adalek:
A Mazda 35, a Toyota 40, a Mitsubishi Motors 62,9 százalékkal kevesebb autót adott el szeptemberben Kínában, mint egy évvel korábban. A japán gyártók kapacitáscsökkentésre készülnek a visszaeső eladások miatt.
totalcar.hu/magazin/hirek/2012/10/07/parancs_a_kinaiaknak_ne_vegyetek_japant/

Vagyis a kinai kormany az autoipar kapacitasfelesleg problemajat is megoldotta anelkul, hogy iparagi valsag lett volna belole.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.10.07. 12:46:45

@Link Elek: az amerikai-tajvani viszonyra: igen, de tényleg csak egy kicsit - a dolog hatása le van határolva a szigetek kérdésénél. Viszont a Diaoyu-szigeteket illetően eddig nem is nagyon mondtak semmit az amerikaiak. A számukra legrosszabb pedig továbbra is a koreai-japán szigetvita.

Az autóipari kapacitásfelesleges elmélet érdekes. Kíváncsi lennék, mennyire konkrétan jelennek meg az ilyen kalkulációk a kínai tervezésben. Ha ezzel számoltak előre, az igen komoly bel- és külpraktika.

Link Elek 2012.10.09. 21:28:26

@Marton Péter:
nem oldotta meg teljesen:
Chinese consumers may be shunning Japanese cars for nationalistic reasons, but there are signs that it’s getting tougher for all auto makers to hit their ambitious sales targets in the world’s largest auto market. Sales in July, the last month for which there’s comprehensive data, fell 12.6% from June levels, according to the China Association of Automobile Manufacturers.

A prolonged slowdown in the growth rate of Chinese auto sales – let alone a real contraction – will expose how oversupplied with car factories and car brands China has become, says John Humphrey, an analyst with the consulting and market research firm J.D. Power and Associates.

China has about 95 different automotive brands, he says. All together, domestic and foreign auto makers have the capacity to build 28.5 million cars and commercial vehicles in China – about 9 million more than customers are likely to buy this year. The country’s 48 domestic car makers together account for 30% of the passenger vehicle market, and their brands are on track to average annual sales this year of about 87,500 cars a piece. That’s “a paltry number by industry standards,” says Humphrey.
“If purely market dynamics were at play, a lot of those organizations would have gone out of the business already,” he says.

The structure of China’s auto market, he says, is in many ways like the United States in the early 20th Century, where dozens of automotive brands fought and died.
blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2012/10/09/china-cars/
süti beállítások módosítása