Kép egy szabad ég alatt működő iskoláról, Dzsálálábád közeléből, Kelet-Afganisztánból (fotó: Núrulláh Sirzáda). Az alábbi idézet megvilágítja a jelentőségét:
"A nyugati politikusok különösen büszkék az afgán oktatásügy területén elért, feltételezett eredményekre a tálibok bukása óta, az iskolákra, melyek megépültek, és a diákokra, akiknek milliói iratkoztak be ezekbe. (A USAID egyedül 934 millió dollárt költött az afgán oktatásra az elmúlt tizenkét évben.) A UNICEF azonban egy jelentésében beszámol róla, hogy az állítólag megnyílt "iskoláknak" a feléhez nem tartozik épület. Amelyikhez pedig igen, ott a diákok kettesével ülnek a székeken, és elavult tankönyveken osztoznak. Kevés a tanár, és még Afganisztán szerény mércéi szerint is csak kevesebb mint a negyedük nevezhető "megfelelően képesítettnek". A beiratkozott diákok száma látszólag jó eredmény, de ezeknek a számoknak az alapján történik az iskolák finanszírozása a kormányzat által, és ezek a számok elfedik azt, hogy ténylegesen mennyi diák vesz részt az oktatásban. Nem több mint a diákok 10 százaléka végzi el a középiskolát - a legnagyobb részük fiú. 2012-ben a UNICEF szerint csak az iskolás korú gyerekek fele járt iskolába valójában."