Frissítés - 2014. október 6-án - ehhez a bejegyzéshez.
Íme, az érintett országokat sújtó gazdasági károkat illetően friss becslés a Világbanktól.
A jelenlegi vészforgatókönyv (idézem): "In Liberia, the hardest hit country, the High Ebola scenario sees output hit 11.7 percentage points in 2015 (reducing growth from 6.8 percent to -4.9 percent)."
Ez azért érdekes, mert ez egyfelől érv a légi közlekedés leállítása ellen - hiszen az érintett gazdaságoknak már csak ez hiányzik jelen állapotukban -, másfelől mellette is, hiszen hasonló léptékű vagy potenciálisan nagyobb károk elkerülése a tét a még nem érintett gazdaságok esetében. Íme, egy kockázatelemzés a légi közlekedéssel kapcsolatban (HT 2 ZigZag).
Hozzáteszem, hogy a lekapcsolandó nóduszok között nem árthat különbséget tenni például az oda irányuló, illetve onnan jövő légi forgalom intenzitása tekintetében egyfelől, illetve az adott területen jelenlévő fertőzöttek számának tekintetében másfelől. Az "adott terület" itt kényszerűen az adott államhatárok közötti területet jelenti, függetlenül a fertőzöttek pontos eloszlásától az adott államon belül - az Európai Unió esetében ez jelentheti a Schengen-övezetet is persze.
Illusztrációként a problémát illetően érdemes a texasi esetre gondolni, amellyel összefüggésben most több, mint száz ember áll megfigyelés alatt. Ezt a kihívást kellhet elkerülni a megfelelő intézkedések révén. Ez a kihívás fejlett egészségügyi rendszer mellett is komoly kihívás.
És közben megvan az első spanyol eset is.
A repülőjáratok leállításának problémájára visszatérve: ez egyáltalán nem egy egyszerű kérdés. A probléma megközelíthető több szemszögből, például a remélt hatások szemszögéből. Ezek nem feltétlenül elérhetők.
Teszem azt, Texas például megtiltja járatok fogadását Libériából, megkésve, az első, náluk észlelt megbetegedést követően. Vagy az Emirates leállítja a járatait Guineába. Ettől még kerülhet fertőzött utas mind Texasba, mind Emirates-járatra, csak más állomásokon keresztül.
Ha pedig minden légi járatot leállítunk az érintett országokból, akkor a potenciális utasok elképzelhető, hogy szárazföldi közlekedéssel közelítik meg a B-opciójuk szerinti alternatív repteret. Szóval ezt a dolgot tiltások révén kezelni nem hoz tökéletes eredményt sajnos. Van hatása az intézkedéseknek, de nem tökéletes, erre kell felkészülni.
A légi társaságok nyilván nem érdekeltek járatok leállításában, csak végszükség esetén. Annak idején Kelet-Ukrajnában is csak akkor reagáltak járatútvonal-módosítás tekintetében, amikor már muszáj volt, miután a Malaysian Airlines MH-17-es járat odaveszett. Közben pedig egy vélt Ebola-fertőzöttekkel felszállt járatról a jelek szerint leszállás után még képesek, és engedik elslisszolni a veri importent peszindzsöröket, mert azok ugye miért is szívnának együtt a nem az első osztályra helyet foglalt népekkel. (Szerencsére a belinkelt esetben valójában nem Ebola-fertőzöttek voltak a gépen.)
Frissítés (október 12.)
Hogy itt is meglegyen: link az amerikai járványügy (CDC) szeptember 26-i elemzéséhez a járvány akkori állás szerint prognosztizálható menetéről. Néhány apróság, amelyek igen figyelemre méltók belőle:
- 2,5-szörös aluldiagnosztizálással számolnak, vagyis a hivatalosan számon tartottaknál ennyivel több esettel az érintett afrikai országokban. Vagy igazuk van, vagy nem.
- Kucsfontosságú kalkuláció: azoknak, akik megfertőződnek, hány százaléka adja tovább a vírust bárkinek is (persze az sem mindegy, hány embernek adja tovább). Ez annyiban számít, hogy a zéró-továbbfertőzés nyilván akkor garantálható, ha valaki megfelelő teljes elkülönítésbe kerül. A békésebb lefolyás érdekében legalább a 70%-os arányt kellene elérni. Halkan megjegyzem, hogy amennyiben 2,5-szörös aluljelentés esete forog fenn, akkor ez lehetetlen.
Folyt köv.