Külpraktika

Külpraktika

Obama és a kifizetődő kockázatvállalás

2012. január 30. - Marton Péter

Obamának számos lépése igen jól jött ki a múltban, ami a kül- és a belpolitika összehangolását illeti.

Ilyesmi volt tetten érhető például abban, ahogyan a szaúdi F-15-ös eladások időzítése stratégiailag jól jöhetett az elnökválasztás szempontjából is Missouriban, vagy ahogyan tavaly májusban, az európai turnéján Obama többek között Írországba és Lengyelországba látogatott el, ami az ír- és a lengyel-amerikai "kötőjeles" szavazók szempontjából is szerezhetett piros pontokat. Ezek nem kivételes esetek, a hatékony politizálás többek között azon múlik egy vezető állami döntéshozó esetében, hogy mennyire képes a kétfrontos vagy kétszintű játszmában megállni a helyét mindkét fronton/szinten (bel- és külpolitikailag is).

Ami fokozottan érdekes, az a kalkulált, túlzottnak nem nevezhető, de nem is jelentéktelen, és ugyanakkor nem "veszteségek elől menekülő" típusú (hanem éppenséggel nyereségkereső) kockázatvállalás visszatérő előfordulása Obamánál.

Milyen eseteket sorolnék ide például?

1) Bin Laden likvidálása tavaly május elején. A DEVGRU (közismertebben a Navy SEAL) beküldése komoly kockázatvállalás volt, ezt talán nem is kell különösebben részleteznem.

2) Ahhoz, hogy az írországi Moneygall falucskába a program keretei szabta szűkös időben is eljusson tavaly májusban, és egy ír kocsmában előadhassa azt a show-t, amelyről én is beszámoltam itt, Obama viharos időjárásban, helikopterrel vágott neki az útnak. Az ír külügyesek ezen kiakadtak, az újságírók hánytak a fedélzeten, Obama európai ügyekért felelős tanácsadóját, Elizabeth Sherwood-Randallt pedig a visszaérkezést követően, még a repülőtéren, elfújta a szél.

3) Idén január 26-án Obama azzal könyvelhetett el újból sikert, hogy a State of the Union beszéd előtt nem sokkal a DEVGRU általa jóváhagyott műveletben szabadított ki két túszt (egy amerikait és egy dánt) Szomáliában kalózok fogságából. Az amerikai kommandósok ejtőernyővel érkeztek, lábon közelítették meg a célt, megöltek kilenc fogvatartót, nem szenvedtek veszteséget, és ami a legfontosabb, kihozták a túszokat teljes épségben. Az utóbbi művelet nyilván végződhetett volna máshogyan is, de végül minden klappolt. Így aztán Obama egy Leon Panetta felé eleresztett rejtélyeskedő gratulációval indulhatott beszédet tartani a Kongresszusnak (kifinomultságára jellemző, hogy a beszédében erre a műveletre nem tért ki, csak a tavalyi, Bin Laden ellenire; az utólagos hírverés úgyis, magától is megtette a hatását).

Videó: "Good job tonight" - szólt oda a Hillary Clinton mögött álló Panettának, a védelmi miniszternek Obama.

Mint említettem, alapvetően nem veszteségek elől menekülő kockázatvállalásokról beszélünk, de azért hozzátehető ehhez, hogy például Bin Laden likvidálása milyen kiválóan alkalmas volt Donald Trump leégetésére is, aki éppen azokban a napokban követelte a leghangosabban Obama teljes anyakönyvi kivonatának a nyilvánosságra hozatalát. Ahogyan az annak idején körbejárt vizuális mém mutatja:

 

Mindezért amiatt nem irigyelhető mégsem Obama, mert nincs rá garancia, hogy katonai műveletekben mindig jól jön ki a lépés, márpedig ilyenek, köztük rázósabbak is, menetrendszerűen zajlanak (a SOCOM/JSOC különleges műveletei nagyüzemben mennek, és közben nagyságrendekkel nagyobb téttel bíró játszmák is futnak).

Mégis, ha egy ellenpéldával kellene illusztrálni az Obama-féle kockázatvállalás eddigi sikerességét, a külpolitikában a belpolitikai veszteségek miatt kapkodóvá váló, ott piros pontokat nem a legátgondoltabban kereső vezetőként elég lehet Nicolas Sarkozyre gondolni.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr623976691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link Elek 2012.01.30. 14:21:12

kicsit off, de erdemes megemlekezni rola:

Not Fade Away
The myth of American decline.
www.tnr.com/article/politics/magazine/99521/america-world-power-declinism

Robert Kagan most Romney tanacsadoja, de obamara is hatassal volt az iras.

Note: At the State of the Union on January 26, President Barack Obama argued, "Anyone who tells you that America is in decline or that our influence has waned, doesn't know what they're talking about." According to a Foreign Policy report, the president had read and been influenced by the TNR article below, discussing it at length in an off-the-record meeting on the afternoon of the speech.

Link Elek 2012.01.30. 14:35:58

a 2008-as obama kampany legfontosabb tanulsaga szamomra az volt, hogy 2 evre elore vegiggondoltak a lehetosegeket, es mindenre elinditottak a projektet, hogy mire eljon az ideje addigra felkeszultek legyenek.
pl: felvettek egy olyan jogaszt, aki "math geek" es a hobbija a (elo)valasztasi elektorok kivalasztasa. 2007 februarjaban mar a Kalifornia elovalasztast elemezte (ami 2008 febr.5-en volt). memo-kat irt a kampany managmentnek, hogy hol vannak a konnyen megszerezheto elektorok (lowest hanging fruit)

kulpolitikai temakban obama kormanyzasa is ehhez hasonlo.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.01.30. 21:27:38

@Link Elek: ezek mögött a dolgok mögött valóban egy egész, jól összehangolt stáb van, kétségtelen. Obama a felelősségével emelkedik ki - the buck stops there.
Szívesen kipróbálnám ezt a fajta munkát amúgy - mármint nem az Elnökére gondolok :)

Az Ides of Marchban, bár amúgy tetszett, bajom volt pl., hogy nem volt benne eléggé a szakpolitikai tanácsadógárda szerepe.

A Kagan-esszé... tartalmas, tényleg sok jó is van benne. Itt van amúgy a teljes változat, nem-fizetősen hozzáférhető:
www.brookings.edu/opinions/2012/0117_us_power_kagan.aspx

Link Elek 2012.02.01. 15:32:40

mas, nem talalom a kina topikot, ugyhogy ide:

a kinai kommunista partnagyon jol lerendezte a wukani demonstraciot.

Residents Vote in Chinese Village at Center of Protest
www.nytimes.com/2012/02/02/world/asia/residents-vote-in-chinese-village-at-center-of-protest.html

Wukan did something many had once thought unimaginable: they cast their first ostensibly independent votes on Wednesday in a first step to determine the leadership of their seaside village in Guangdong Province.
...
In another unexpected victory for the town’s 13,000 residents, the local Communist Party last month selected one of the protest leaders to be Wukan’s party secretary.
Wang Yang, the Guangdong Province party chief who helped orchestrate an end to the confrontation, described Wukan’s agitation as a quest for fairness. The newspaper People’s Daily, the mouthpiece of the party, upheld the resolution as a potential model for officials managing the tensions — and distrust — that plague villages across China.

hatter info:
Wang es a chongqingi fonok Bo harconlnak a 9-fos en.wikipedia.org/wiki/Politburo_Standing_Committee_of_the_Communist_Party_of_China tagsagert. Xi es Li helye biztos, a tobbiert megy a harc.
o a liberalis, Bo a konzervativ.
szinte nyugati ertelemben vett kampanyt folytatnak.
kina valtozik.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.02.01. 16:58:17

@Link Elek: igen figyelemre méltó eset, bár ahogy olvasom, minden kompromisszum ellenére is még mindig elég otromba, ahogyan az ottani Leviatán fellép:

"(Officials) have refused to release Mr. Xue’s body until his family signs a statement saying he died of natural causes."

Ezzel együtt a változás az változás.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.02.01. 17:42:41

Közben Líbiában - otrombaság ott is akad - a fejlemények más irányba mutatnak:

"In Davos, The UN High Commissioner for Human Rights, Navi Pillay, told Associated Press that various militias hold up to 8,000 prisoners in 60 detention centres around the country. In these centres, “there’s torture, extrajudicial executions, rape of both men and women”."

Találó:

"Canadian Foreign Affairs Minister John Baird was quoted as saying that Libya should not be expected to go from “Gaddafi to Thomas Jefferson”."

www.eurasiareview.com/01022012-blame-nato-for-the-mess-in-libya-oped/

Rammjaeger83 · http://katpol.blog.hu 2012.02.01. 18:38:38

@Link Elek:

Érdekes cikk, már korábban is latolgattam, hogy írok róla valami rövid kommentárt.

"BUT THERE IS a danger. It is that in the meantime, while the nation continues to struggle, Americans may convince themselves that decline is indeed inevitable, or that the United States can take a time-out from its global responsibilities while it gets its own house in order. To many Americans, accepting decline may provide a welcome escape from the moral and material burdens that have weighed on them since World War II. Many may unconsciously yearn to return to the way things were in 1900, when the United States was rich, powerful, and not responsible for world order."

Ez a megállapítás inkább Kagan urat és a mögötte álló érdekcsoportokat minősíti, mint az amerikai közvéleményt.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.02.02. 10:20:40

@Rammjaeger83: Kagannek van egy napirendje, de azt pl. nem lehet mondani, hogy az amerikaiak többsége nem kívánja az amerikai vezető szerepet a világban. A többség leginkább a "kooperatív internacionalizmus" pozícióba áll az izoláció vs. hegemonikus fellépés tengelyen, és "jelentős", bár nem vezető szerepet vár a világ ügyeiben - alapvetően ők is a "Vénuszról" érkeznének, ha Kaganék szükség esetén nem dolgoznák meg őket az érveikkel :)

Más kérdés, és egy Ron Paul (plusz később Rand Paul) szempontjából releváns, hogy az izolációpártiak aránya nőtt az elmúlt években. De a gazdasági helyzettel együtt ez változhat az ellenkező irányban is.

Tblog 2012.02.25. 22:05:32

"I was too busy killing Osa.." Na arra is pont annyi bizonyítéka van, mint a születési anyakönyvi kivonatára. lol

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.02.26. 09:12:00

@Tuleloblog: ez ott fent egy buta kis mém, érdekesség. Viszont 1) nem hinném, hogy ebben a birth certificate sztoriban akkora potenciál lenne a GOP számára, 2) a SEAL-től remélem, nem vitatod el, hogy ők azért megölték OBL-t..

Tblog 2012.02.26. 12:30:35

Mivel már mindjárt távozik az elnöki székből -remélem-, így már talán nem fontos az a birth certificate.

Elhiszem hogy meghalt OBL, HA bebizonyítják. Irak megtámadása előtt is sok mindent mondtak, aztán egy szó se volt igaz az egészből. :)

Link Elek 2012.02.26. 15:32:56

@Tuleloblog:
vicces nezni, hogy a paulosok mennyire az osszeskuves elmeletekre epitik a vilagkepuket.
egeszen biztos vagyok benne, hogy ez sehova sem vezet, viszont sok problemat okoz. pl. szimplan orulteknek neznek az emberek titeket.

az iraki haboruval kapcsolatban mondottak akkor lettek hazugsagok, amikor a haburo utan sem sikerult megtalalni a tomegpusztito fegyvereket. addig csak egy olyan politikai pozicio volt, ami sokaknak nem tetszett. a ketto nem ugyanaz.

Tblog 2012.02.26. 16:52:22

Tehát ha nincs bizonyíték, akkor is higyje el mindenki? Mert a kormányok sose hazudnak és ezért kötelessége mindenkinek bizonyítékok nélkül is elhinni mindent? Nem tudom hogy ez hogy jön Ron Paulhoz, Paulról 6 hónapja még azt se tudtam hogy kicsoda, a kormányoknak viszont már 20 éve se hittem el mindent.

Irak... az inkubátoros sztori mond valamit? Meg hogy demokráciát és szabadságot visznak az irakiaknak? Az is kész poén ahogy a mai napig azt állítják, hogy Hiroshima is Nagasaki lebombázása szükséges hőstett volt. Mindegy.

Link Elek 2012.02.26. 18:59:29

@Tuleloblog:
>így már talán nem fontos az a birth certificate.

obama nyivanossagra hozta a birth certificate rovid es a hosszu valtozatat is, a Hawai-i kormanyzo (repub) tobbszor nyilatkozta, hogy szemelyesen latta az eredetit, te es a tobi paulos ennek ellenere azt mondjatok, hogy nincs neki.
erre mondtam, hogy orultnek néztek ki.

a hitnek normalis esetben semmi koze az államhoz. hinni a templomban kell :)

azert vannak egy demokratikus allamban valasztasok, hogy a megvalasztott iranyitsa/ellenorizze az allami alkalmazottakat, koztuk azokat is akik nyilvanossagara nem hozhato dolgokat muvelnek.
az emberek elfogadjak a megvalasztott politikusok donteset/kijelenteseit, amig be nem bizonyosodik, hogy nem igaz.
pl: amikor irakban megsem voltak tomegpusztito fegyverek, vagy amikor kiderult, hogy Nixon mit csinalt.
az ilyen eseteknek sulyos politikai kovetkezmenyei vannak.

Obama birth certificate-jevel csak az orulteknek van problemaja.

Link Elek 2012.02.27. 10:47:01

off
@Marton Péter:
kivancsi lennek a velemenyedre a Stratfor emailek tartalmarol:
wikileaks.ch/the-gifiles.html

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.02.27. 12:16:04

@Link Elek: nézem, és elég érdekes olvasnivaló, bár az Anonék-féle módszerrel persze nem értek egyet. A Stratfort messze túlértékelt társaságnak tartom, soha nem voltam elájulva tőlük, és közben akkor sem OK így rombolni emberek privátszféráját, ha történetesen a Stratfor is számos esetben gázos - egyébként mezei újságírók által is ismert és használt - módszerekkel jut információkhoz.

Ahol így elsőre megakadtam egy kicsit... "Stratfor gave a complimentary membership to the controversial Pakistan general Hamid Gul, former head of Pakistan’s ISI intelligence service, who, according to US diplomatic cables, planned an IED attack on international forces in Afghanistan in 2006."
Ez gigantikus LOL, ROTFLMAO stb. Az árnyék-titkosszolga Hamid Gul nem egy-egy IED-támadást, hanem jellemzően komplett világháborút tervezget. Az ENSZ Biztonsági Tanácsában konkrétan a kínai vétó védi attól, hogy a nemzetközi terroristalistára felkerüljön az Egyesült Államok és India szándékai szerint.

Link Elek 2012.02.28. 10:01:19

az 5mill emailban lesznek meg erdekes dolgok. tippelnem, hogy az amerikai titkosszolgalatok is sugtak a stratfornak olyan dolgokat, amik a nyilvanossagra ugyan nem tartoznak, de az amerikai cegek hosszutavu kulfoldi tervei szempontjabol hasznosak tudnak lennni.
---

Stratfor: Osama bin Laden 'was in routine contact with Pakistan's spy agency'
www.telegraph.co.uk/news/worldnews/al-qaeda/9109457/Stratfor-Osama-bin-Laden-was-in-routine-contact-with-Pakistans-spy-agency.html
The disclosure was contained in e-mails from the private US security firm, Stratfor, which were published by WikiLeaks website on Monday
...

The e-mail, from a Stratfor analyst, suggested that up to 12 officials in Pakistan's Inter-Services Intelligence (ISI) agency knew of the al-Qaeda leader's safe house.
American officials have always believed it was impossible for the ISI not to have known that Bin Laden was sheltering in a garrison town so close to Islamabad. Pakistan has repeatedly dismissed the charge.
"Mid to senior level ISI and Pak Mil with one retired Pak Mil General that had knowledge of the OBL arrangements and safehouse," the email said of the officers involved. "I get a very clear sense we (US intel) know names and ranks."
WikiLeaks claimed to have 5 million Stratfor emails that it would published in collaboration with media outlets. However only 200 were released in the first lot.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2012.02.28. 15:35:37

@Link Elek: teljesen egyetértek, és az ilyen jellegű e-mailekből generált történetek lehetnek utólag a legnépszerűbbek. IMHO zavaróan naiv abban, ahogyan az aktivisták egy jelentős része ezekre az e-mailekre tekint, ahogyan bármit, amit a hatalomhoz vagy befolyáshoz közelinek lehet felfogni, azonnal, automatikusan rosszindulatúnak, az ártatlanokkal szemben a gonoszok manipulációjaként értelmeznek.

Pedig, ha a hatalom korrumpáló hatásáról értekezünk, azért nem árt rákérdezni, Assange mostanra miért nem kizárólag nyilvános üzenőfalon kommunikál másokkal.
Adalékul éppen ehhez:
www.haaretz.com/print-edition/news/leaked-e-mails-israel-kurds-may-have-destroyed-iranian-facilities-1.415237?localLinksEnabled=false
"Melman, who until recently covered intelligence affairs for Haaretz, said in response that, at the time, "I worked for Haaretz and with the approval of my editors obtained the WikiLeaks documents. (...) "Now [Assange] tries to take revenge on me by hinting that I was a channel to the Israeli intelligence community."
Az ilyen állításokkal szemben, a saját visszaéléseivel kapcsolatos gyanú esetén hogyan akarja tisztázni magát? Vagy naiv ezt a kérdést feltenni?

Az OBL-féle ügyre: nem vagyok meglepve, inkább azon tűnődtem már korábban is, hogy OBL hogyan gondolhatta, hogy ez az ISI-féle menedékház projekt a végtelenségig működőképes lehet. Vagy elfogadta volna előre, hogy egyszer úgyis elárulják majd? Jaj, mit megadnék, ha az Anonymous visszamenőleg elő tudná hackelni a fejéből a gondolatait... bár onnantól, hogy ez lehetségessé válna, elemzésre sajnos nem lenne többé szükség, és én becsukhatnám a boltot :(

Tblog 2012.10.23. 17:22:01

@Link Elek: Bemutattak vagy 6-8 féle B.C.-t, aztán ha valakinek már gyanús, akkor arra azt mondják hogy bolond, meg összeesküvéseket gyárt. Talán az első napon be kellett volna mutatniuk egy darabot, az eredetit. És akkor nem lett volna kétkedő ember.

"a hitnek normalis esetben semmi koze az államhoz. hinni a templomban kell :)"

Akkor a Republikánusok miért emlegetik Isten-t állandóan? Bush is mondott olyasmit, hogy Isten mondta neki hogy támadjon meg országokat.

"pl: amikor irakban megsem voltak tomegpusztito fegyverek,"

Miért, azzal kapcsolatban milyen felelősségre vonások történtek? Bush és a munkatársai börtönbe vonultak? Még csak le se mondtak, kitöltötték az idejüket. Semmi nem történt.
süti beállítások módosítása