Marton Péter
Az Othering - avagy "másítás", "mássá minősítés" - az identitásképződést magyarázó fogalom, mely arra a könnyen felismerhető jelenségre utal, hogy kollektív "önmagukat" az emberek hajlamosak a kollektívájuk képzetéből kizárt, általában nem kedvelt csoportok vélt negatív tulajdonságainak az ellentétével azonosítani, és ez az identitásnak legalább olyan fontos elemévé válhat, mint amilyen egy igazi, meglévő, ténylegesen magunkénak mondható sajátosságunk lehet.
Mindjárt lesz gyakorlati relevanciája is mindennek...
Kis késéssel, de az alábbi beszámolóra bukkantam az Amnesty Internationaltől egy augusztus 14-i, washingtoni incidenssel kapcsolatban - részlet:
"Sajnos az orosz nagykövetség főtanácsosa nem kívánt párbeszédbe kezdeni az emberi jogokról, beleértve a véleménynyilvánítás jogát, a civil társadalom gyülekezési szabadságát, az LGBT (leszbikus, meleg, bi- és transzszexuális) állampolgárok jogait és a Pussy Riot törvénytelen őrizetbe vételét.
Putyin elnöknek és kormányának ez a képviselője nem egyszerűen visszautasította kérésünket, hogy az Amnesty aggodalmait továbbítsa Moszkvának: különösebb teketóriázás nélkül az utcára szórta a petíciós íveinket."
Hetvenezer aláírást tartalmazó petícióról van szó. Ezzel a főtanácsos sok szemetet csinálhatott a 2650 Wisconsin Avenue előtt aznap.
És itt jön be az Othering. Petíciós íveket kidobni az utcára nem külpraktikus, azaz nem helyes és nem is igazán taktikus cselekedet, viszont a háttérben észre kell venni az eset sajátosan eltérő olvasatait.
Az Amnesty nézőpontja az, hogy miközben ők felhívták a figyelmet egy valós problémára, és szabályosan demonstráltak az ügyben, az orosz diplomata indulattal és komolytalanul reagált, a józan mértéktartásra fittyet hányva, egy szimbolikus atrocitással. Az orosz főtanácsos eközben viszont azt az ismert álláspontot fejezte ki a magatartásával, hogy a liberális demokrácia számon kérését a Pussy Riot együttes elítélése kapcsán az Oroszország szuverenitása elleni felforgató törekvéssel, a vallás és a templomok szentsége elleni merénylettel és az orosz identitás elleni nyugatosító támadással azonosítja. Úgy érzi, a másik oldal az agresszív, a gátlástalan, és még hetvenezer, hazugságokkal manipulált vagy éppen a dolgokat rosszul, nyugatiasan szemlélő polgár nevetséges petíciójával is jön a tetejében.
Az eset tehát csak ráerősített az érintettek meggyőződéseire.
Ez a washingtoni incidensen túlmenően kicsit a Pussy Riot ügy egészére igaz - viszont a Pussy Riot ügye természetesen jóval több embert ér el, és több hullámot kavar.
Tanulságos a meggyőződések erősödésének illusztrációjaként meghallgatni egy markánsan ideologikus véleményt például Alekszander Dugintól (link via Ramm). Az ő fejében a Pussy Riot és minden, az ő jogaikért felszólaló liberális egyetlen, tűzön-vízen át összetartó táborként esik Oroszországnak: a káosz erői a rend ellenében. Nem hagy választást: aki a Pussy Riot jogait védi, az maga is olyan, mint a Pussy Riot tagjai, akik pedig ezért maguk is egy sereg támadó előőrseként ítélendők meg és el. Aki liberális, az a nyugat ügynöke, nem is lehet orosz igazából. Az igazi orosz belátja, hogy az a helyes, ha a bizánci modell szerint kormányozzák. De nem lopom el a szót teljesen, érdemes végignézni, ahogyan Dugin előadja "információs művelet" teóriáját:
Eközben Pekingben az amerikai Külügyminisztérium éves emberi jogi jelentésére válaszul - az Államtanács Információs Hivatala részéről - kiadtak egy jelentést az emberi jogok amerikai helyzetéről, az ő szemszögükből méltó válaszul. Fareed Zakaria érvelését érdemes meghallgatni az ügyben az összehasonlítás komolyan vehetőségét illetően, ezért őt vágom be zárásul. Hozzáteszem viszont, hogy miközben Zakariának igaza van, és az összehasonlítás komolyan vétele kínai részről arrogánsnak is nevezhető, a kínaiak valójában nem kívánnak többet mondani a maguk jelentésével, mint hogy szerintük a másik oldal az arrogáns. És ahogyan a fenti esetben az orosz főtanácsost, úgy őket is nehéz megingatni ebben a hitükben.
Ezzel együtt a meccs az orosz, illetve a kínai térfélen folyik. Orosz és kínai ágensek védekeznek a nyugati bírálat strukturális hatása ellen, többek között éppen e hatásnak a más, orosz és kínai ágenseket befolyásoló volta miatt.