A tegnapi napon engem az döbbentett meg leginkább a Kelet-Ukrajnában lezuhant maláj gép lelövésével kapcsolatban, hogy miután a héten már két ukrán katonai gépet is lelőttek a környéken, a felkelők föld-levegő eszközeiről pedig nyílt forrásból lehetett tudni bőven, még repültek polgári utasszállítók az érintett légtérben.
Ez nem kis mulasztás.
De ez itt még annál is sokkal jobban meglepett (12:40-ig kell legörgetni). Az idő megtakarítása végett angolul idézem:
"The Indian Government has said there was no threat to Air Force One, the aircraft that flew Prime Minister Narendra Modi back from Germany over the airspace where Malaysian Airlines plane was shot down yesterday.
"I think that is speculation .... There was no danger to our PM's aircraft. No problem. On Air Force One, the flight data is on foreign radar," Civil Aviation Minister Ashok Gajapathi Raju told reporters when asked whether there was any threat to the PM's plane which flew over the same airspace.
The Prime Minister returned last night after his trip to Brazil for the BRICS Summit.
"What happens is that whenever any air route (for a VIP aircraft) is finalised, the countries involved get to know about it. If you don't keep them informed, there is another type of problem," he said."
Súlyos, hogy a hírben idézett miniszter nem érti, a fő kérdés itt nem az, hogy az adott ország hatóságai tudnak-e róla, hogy az indiai Air Force One arra repül.
Hanem...
1) Az, hogy vannak mások, akik ettől még nem tudnak róluk.
2) És az 1-es pontra tekintettel az is probléma, hogy egyáltalán arra repülnek még, ilyen helyzetben, mint fentebb említettem.
És a 2-es pont az, ahol nagyon elcsodálkozom, hogy az elvileg nem a költséghatékonyságra adó állami szolgálatok egy kormányfőt miért röptetnek ilyen útvonalon.
Az Interfax ügynökségnél azért valaki bepróbálkozott közben egy kis információs művelettel, és közölte, hogy Putyin elnök gépe is erre repült volna Varsó és Moszkva között. Erre már sok mém született válaszként, az egyik legjobb egyszerűen a térképen ragadja meg a felvetés szépségét:
Frissebb hír, hogy néhány órával a történtek előtt Oroszországban lezártak egyes légi folyosókat Donyeck közelében, az orosz oldalon - így megkísérelve a légi forgalom elterelését talán, éppen a határ másik oldalán zajló harcokra tekintettel, a relatíve forgalommentesített légtérben megkönnyítendő a lázadók dolgát a biztonságos fegyverhasználat tekintetében, az ukrán légierő ellen (természetesen ez csak spekuláció részemről).
Ugyanerről a helyről kiderül egyébként az is, hogy a légi társaságok, ha lassan is (bőven lassabban a kelleténél), de elkezdtek alkalmazkodni még az incidens előtt a kelet-ukrajnai helyzethez, és a British Airways például már elkerülő útvonalat használt az ázsiai járatainál.
Frissítés: használati utasítás az elemzéshez nem szokott olvasók részére (akinek nem inge, ne vegye magára)... Ez a blog információkat próbál megosztani, és azok alapján következtetni. Akinek van információja, alá tudja támasztani, ossza. Aki spekulálna, jelezze, hogy azt teszi, és az is mehet. Ellenben engem izélgatni (l. az első kommentelő aranyérmes példáját), amiért a témával foglalkozom a szabadidőmben, nem javallott.