Külpraktika

Külpraktika

Narratív hadviselés: az H.M.S. Defender krími útja

2021. június 30. - Marton Péter

Egy érdekes fogalmat használ ez a cikk, és innen jutottam el eddig a könyvig, mely eddig elkerülte a figyelmemet.

Narratív hadviselés.

A cikk tévesen állítja, hogy ez az oroszok sajátossága. A narratívájuk, az a sajátos. De közben mindenki foglalkozik narratív hadviseléssel, természetesen. Meg narratív játszmázással is, ami pontosabb leírása a múlt héten történteknek (mivelhogy harc a valóságban nem volt, és éppen ez az egyik oldal narratívájának a lényege).

Itt van az H.M.S. Defender hadihajó.

hmsdefender.jpg

A múlt héten ezen az útvonalon közlekedett Odessza és Grúzia között.

hmsdefenderroute.jpg

Ez persze közel vitte őket a Szevasztopolt birtokló oroszokhoz.

Orosz narratíva: behajóztatok a mi vizünkre invitálatlanul, figyelmeztetünk és zargatunk titeket, mikor pedig eltűntök a láthatáron, mindenkinek elmondjuk, hogy a zargatás kergetés volt. Aki pedig legközelebb jön, azt még dühösebben fogjuk kergetni. Lehet, hogy egy ponton el is jár a kezünk! De tényleg!!!

Brit narratíva: ukrán vizeken hajóztunk, az ukránok invitáltak minket. Ha itt valaki figyelmeztetgetett és zargatott volna minket, az bizony jogtalan betolakodó lenne. Valamiféle kalózok talán. De hát nem is volt itt semmiféle zargatás. Mi csak hajókáztunk, a közelben pedig orosz hadihajók gyakorlatoztak.

A minőségi különbség az, hogy a brit narratíva az aktuális nemzetközi jogra épül, az orosz pedig a számukra kézenfekvő időszámítás szerinti történelem sajátos narratívájára, amiből az a konklúzió születik nekik, hogy "Крым наш". A brit narratíva célja az elkötelezettség demonstrációja (Ukrajna és a nemzetközi jogi szabályoknak történő érvényszerzés tekintetében), az orosz narratíva célja pedig az elrettentés (negyertekide).

A britek annyira tisztában voltak a narratív hadviselés jelentőségével, hogy újságírókat is eleve magukkal vittek.

Aztán ennek a narratív játszmázásnak a folytatása következik majd a Dél-kínai-tengeren is. Oda tart a világturnén debütáló H.M.S. Queen Elizabeth repülőgéphordozó vezette csapásmérő erő (Carrier Strike Force), amelyről a Defender levált a fekete-tengeri kirándulás céljával. A Dél-kínai-tengeren is csak a szabad, a nemzetközi jognak megfelelő hajókázás a cél, de azért nem fogunk meglepődni, amikor Kína majd "provokációról" és "jogtalan behatolókról" beszél.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr8916609124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_Epikurosz_ 2021.07.01. 06:26:00

Hogy én mekkorát kacagtam, amikor láttam, hogy az angolok ezt a "provokálást" majd nemtörténtsemmit etetik az oroszokkal, pont úgy, ahogy az oroszok szokták tagadni a mérgezéseiket. Addig az oroszok beszéltek provokációról, most meg kell tanítani nekik, mi az! Egyébként ugyanaznap, ugyanott egy UAV is járőrözött jó magasan, bekapcsolt transzponderrel. Izraelből kiérve kapcsolta be a transzpondert, de visszafelé Jordánián túl kapcsolta ki. Lesbosnál belépési engedélyre várva körözött, A Fekete-tengeren pedig Jaltától a szélességi kör mentén kb keletre zavarta a repülőket - vagy valami más volt velük, mert azok meg nagy ívben elkerülték Kerchet és Anapában jelentkeztek be helyette (lehet, hogy Kerchben van a légvédelem, azt kerülgették mert aktiválva lett) -, majd a krími partok mentén nyugatra járőrözött, és egy kisebb ukrán reptéren be- és kijelentkezve még a donyecki határövezetet is letapogatta.
És Ciprustól délre egy jó darabon valami zavarta az ő jelét, de a többi repülőét nem, ezt mondjuk nem értem.
A Flightradaron van visszajátszás.
Hogy Szevasztopolt milyen ívben szokás kerülni, azt 5 perc alatt látni lehet.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2021.07.01. 07:57:20

@_Epikurosz_: rendszeres felderítő járatok vannak arrafelé, és a Defender kapcsán biztosan érdekes volt megszemlézni egy kicsit, hogyan is reagál az a hangyaboly :)

7:45-kor (CET) rámentem közben a Flightradarra, és miközben szépen látszik egyébként a kerülőút Szevasztopol légtere körül, pont beleszaladtam ennek a Bombardiernek a kis körútjába:
www.flightradar24.com/CL60/283f03b0
süti beállítások módosítása