Külpraktika

Külpraktika

A 9/11 utáni védelmi költekezéshullám végére érve

2011. augusztus 18. - Marton Péter

Szeptember 11. után az amerikai szövetségi kormányzat warfare-state funkciója a korábbiakhoz képest is jelentősen megizmosodott, mint köztudott, és a tegnapi bejegyzés után újabb két, ebben a témában is releváns cikket ajánlok itt.

Az AP a védelmi alvállalkozók/beszállítók helyzetét tekinti át (A golden decade for defense companies is ending címmel), és ebből szemezgetek gyorsan először is:

  • A védelmi ipar éves tiszta nyeresége a csúcson (mostanában) 25 milliárd dollár körül van. A Top 5 (Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, General Dynamics, Raytheon) mellett a Top 10-ben külföldi cég is van, a BAe, és ez egyben persze az amerikai-brit speciális kapcsolat egy fontos eleme is (2010-ben 7,2 milliárd dollár értékben jutottak szerződéshez).
  • A védelmi ipari részvények már esnek; az S&P 500 persze általában sem mutat kedvező trendet, ám a védelmi részvények az átlagnál jobban jöttek lefelé, az elmúlt hat hónapot tekintve. Ha a korábbi minták mérvadók, hosszú padlójárat várható - 1985 és 1997 között volt ilyen utoljára, és akkor 33%-kal teljesített alul a piaci átlaghoz képest az átlagos védelmi ipari részvény.
  • Magának a Védelmi Minisztériumnak (DoD) a szolgálatában, Afganisztánban, több a biztonsági alvállalkozó által alkalmazott idén márciusi állapotok szerint, mint ahány amerikai katona állomásozik ott jelenleg.

Emellé pedig itt van Chris Hellman írása is (How Safe is the U.S.?) az Asia Timesból. Hellman tapasztalt kutatója a védelmi költségvetési ügyeknek, és itt sok lényeges dolgot vázol az olvasónak az amerikai védelmi költségvetés növekedését illetően. Az egészet érdemes elolvasni, én két dolgot emelek ki:

  • A Pentagonnál nincs külső pénzügyi ellenőrzés; gyakorlatilag nincsenek teljes mértékben elszámoltatva a közpénzek felhasználását illetően.
  • Többek között ezért, 2003 óta a Pentagon beszerzéseit és egyéb programjait az amerikai szövetségi Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (GAO, Government Accountability Office) magas kockázatúnak minősíti a csalás, pazarlás, gondatlan kezelés és egyebek lehetőségének szempontjából.

Olyan korszak volt ez tehát, mely iszonyatosan sok lehetőséget teremtett a védelmi ipar számára, beruházásokat és nyereséget, állásokat és fogyasztást generált, de közben a költségvetés számára súlyos deficit és eladósodás mellett bizonyult finanszírozhatónak, illetve a közpénzek ellenőrzése szempontjából is visszalépést jelentett. A tágabb értelemben vett külpolitikai mérleg megvonása ennél nyilván még sokkal összetettebb feladat lenne.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr833162724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Link Elek 2011.08.19. 06:13:59

egy ilyen osszeallitasbol nem maradhat ki ez a WaPo projekt:
projects.washingtonpost.com/top-secret-america/

mas:
Rumsfeld 2001.09.10-en beszelt arrol, hogy 1 trilliorol nem tud a DoD elszamolni. vagyis nem tudjak visszakovetni hova ment el a penz. akkor meg 200milliard/ev alatt volt az eves koltsegvetes. most haborukkal 700 felett van. a haborus szamlakat pedig pentagon policy, hogy ellenorzesnelkul fizetik. votl story nehany eve, hogy 1mill$-ert szamlaztak ki pót csavart. aru erteke 0.25$ szalitasi koltseg volt a maradek. azt is siman kifizettek, evek mulva lett belole ugy

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2011.08.19. 10:03:07

@Link Elek: igen, az eggyel előző pószt végén linkeltem a TSA-projekt egy rövid összefoglalójához :) Itt a tét már nem az, hogy a jobb kéz tudja-e, mit csinál a bal, hanem hogy van-e igazán jól működő agy... Az is súlyos volt, ahogy Irak és Afganisztán - utóbbival együtt pedig a teljes OEF - finanszírozása összemosódott. Máig nem lehet tudni olyan magabiztossággal, mint ahogy néha elhangzik, hogy hová, mennyi pénz ment. Az ismert, hogy Irakra jóval több ment el, mint Afganisztánra, de a különbség alábecsült lehet - egészen 2007-2008-ig az Afganisztánba álmodott pénzek jelentős része is átszivárgott a cél előtt Irak irányába. Aztán most lehet kérdezgetni, hogy hol vannak a belőle épült dolgok... Afganisztánban?
süti beállítások módosítása