Külpraktika

Külpraktika

Koronavírus: The Fall Semester II.

2020. szeptember 27. - Marton Péter

Előzmények (korábbi kutatási jegyzeteim a témában):

"Nem érdemes a saját magatartásunkkal akár csak kockáztatni is egy olyan helyzetet, ahol a gazdaság megbénítása és a gazdaságnak a járvány általi letarolása közötti látszólagos választás adódik csak. Azt hívják úgy, hogy vereség." Írtam — viszonylag fontosnak gondolva ezt — július 23-i cikkemben, annak idején. Szeptember 28-án visszatekintve azt kell, hogy mondjam, nem volt sem teljesen elkerülhető, sem teljesen elkerülhetetlen, ami azóta következett. A lehetséges jövők kitáruló spektruma így működik. És mindez az elkövetkezőkre is igaz.

2020.09.28-10.04.

  • A Worldometers naprakész összesítésében már egymillió felett a hivatalosan regisztrált halálesetek száma.
  • Indonézia: egy data science-es, crowdsourcingra is épülő elemzés kihozta, hogy augusztus közepéig tízezer fővel többen halhattak meg ott COVID-ban, mint amit a hivatalos adatok mutatnak (igen gyenge tesztelési kapacitások mellett, úgy, hogy a szigetvilág egy részében az állam jelenléte csekély). Egy ausztrál epidemiológus is hasonló következtetésre jut, említve, hogy az indonéz hatóságok is játszanak az "amúgy is beteg vót" logikával a halálokok megállapításakor. Az általam Indonézia kapcsán eddig figyelembe vett plusz haláleseteket (2983+450) levonva ez így +6567 fő halálozás a hivatalos adatok fölé. Globális addicionális halálozás (g.a.h.) így: +307219+n.
  • A teljes globális halálozás konzervatív (azaz csakis alsó értéknek felfogható) állása 1,3 millió felett van tehát. Kevésbé konzervatív felmérések ebben a tárgyban már 1,8 milliónál járnak, szóval az enyémet így tessék nézni.
  • A SARS-CoV-2 elleni vakcinagyártás őrületes nyomást helyezhet a szkvalénkínálatra, azon keresztül pedig a világ cápapopulációjára, mivel ez az olaj a cápák májából származik elsődlegesen, és ún. adjuvánsként használják vakcinákhoz, mely feljavítja a vakcina hatását, erősítve az immunválaszt, tartósabban kitéve az immunrendszert a számára prezentált antigén stimulációjának. Vannak amúgy növényi szkvalénforrások is, pl. az olíva.
  • Mint az alábbi linken letölthető jelentés trendjei után a jelen helyzetet odagondolva látszik, HIV/TB fronton brutálisan kedvezőtlen következmények várhatók a SARS-CoV-2 világturnéja nyomán.
  • Az RTL híradója említett ma vízilabdázókat, akik közül egyikük kétoldali tüdőgyulladással, a másik kétoldali tüdőembóliával küzd a COVID szövődményeként — utóbbi felépülését edzője hónapok nyomán várja. Talán ideje lenne ezekről az esetekről írni részletesen, és nem csak annyit elmondani, hogy "meghalt x idős, krónikus beteg". Talán elég annyit mondani, hogy elhunyt x ember. Ha minden áron az epiteton ornans kell a jelzett szó helyett, akkor rövidítsék: "elhunyt x IKB" - végül is ennek a diskurzusnak az áldozatok dehumanizálása a lényege, és akkor ez úgy őszintébb lenne.
  • A brit egyetemek újranyitása nagyon rosszul sült el, már most bizton elmondható.
  • Jönnek a hírek arról, hogy gyerekek bántják egymást azon az alapon, hogy valaki "koronás" (hetekkel a fertőzöttsége után is), hát felidéztem ezt a kis cikket korábbról, Izsákról, ahol ugyanígy "koronás" család stigmatizálásával egybekötve volt polgármesterváltás. Never understimate the cultural determinants of health.
  • Upsz, ez a cikk elkerülte a figyelmemet. JAMA. Fiatalok súlyos COVID-dal, Hollandia (4 fő, közülük egy meghalt). Genetikai eltéréseket kerestek náluk, és ami közös: "loss-of-function variants of the X-chromosomal TLR7". Vagyis (sejtszinten) a 7-es tollszerű receptoraik kevésbé jók vírusok azonosításában, pl. 4 nukleotidos törlődés miatt, vagy egyéb genetikai alapokon, következményként lefelé szabályozott interferon-jeladással.
  • Retrospektív tesztelési adatokból nézve (influenzaszerű megbetegedés nyomán vett toroktörletekből) Seattle-ben lehetett 6500+ tünetes fertőzött március 9-re.
  • A Universal Health Services kórházláncot ért ransomware-támadásról, az Egyesült Államok mellett az Egyesült Királyság is érintett. Az orosz vagy észak-koreai eredetű Ryuk zsarolóvírust használták a támadók, akik persze akárkik lehettek jelen állás szerint.
  • Így néz ki, ha az ECDC adatai alapján összehasonlítjuk Magyarországot Németországgal, korcsoport szerinti bontásban nézve a fertőzések számának alakulását. A német siker lényeges eleme, hogy a sok teszteléssel megtalálják és elkülönítik a fiatal fertőzötteket, és mellesleg az idős fertőzötteket is relatíve korán fedezik fel. Nálunk (Európában nem egyedülálló módon) az idősek között is elindul sajnos felfelé a görbe, és ez a halálesetek számában is megmutatkozik. A legsötétebb színű vonalat érdemes követni. A németeknél marad lapos az ősz elérkeztével is, egyelőre.

sarscov2_hungary_v_germany_byagegroup.jpg

És még egy fontos ábra, akkor már. A svédeket annyira emlegetik Pannonfalváról a semmittevés üdvösségének példájaként, hogy íme, lehessen már megtekinteni, pontosan miket csináltak a járvány ellenében. Köszönjük, ECDC! (Ehhez képest a svédeknél meglepően rosszak az eredmények — talán éppen a maszkviselést illetően követte el a legnagyobb hibát a Tegnell-féle társaság, hiszen egyebekre valójában odafigyeltek ők is. By the way, most már kifejezetten sokat tesztelnek, kb. dupla annyit, mint mi, népességarányosan nézve.)

010_sarscov2_swedenmeasures.jpg

  • 20 dokumentált, laboratóriumilag megerősített eset eddig a Reinfection Tracker adatai szerint. (Négy új Katarban.) Ha figyelembe veszem, hogy itt jelentős látencia lehet (mert vagy az első, vagy a második alkalommal, vagy mindkét alkalommal, nem megy valaki orvoshoz, pláne ha aszimptomatikus, plusz nem fogják minden ilyen esetben szekvenálni a benne lévő vírust), és hogy a populáción belül kisebbséget képező fertőzött populációval való érintkezés valószínűsége messze nem 100%-os, pláne kontaktredukciót célzó intézkedések és a fertőzöttek elkülönítésére irányuló erőfeszítések mellett, és mondjuk 1000 esetet feltételezek, akkor ez az eddig regisztrált esetek 0,003%-a lenne például. Persze ez csak egy guesstimate. Ha 10000 ilyen eset volt eddig, akkor az eddigi regisztrált esetek 0,03%-áról beszélünk. Lehet-e még több is? Valószínűleg lehet, aszimptomatikusan, pont a relatív védettség miatt, ami után a tünetmentes fertőződés (sajnos fertőzőképesség mellett) reális lehetőségnek tűnik. Ha ez így van, akkor ez a járvány sokáig tud égni.
  • Ukrajnában tegnap 4000+ új eset és 64 halott volt. Közben láttam a hirdetésüket, hogy szeptember 28-tól újra fogadnak turistákat.
  • Fontos: az ACT Accelerator kezdeményezés (ACT=Access to COVID Tools) részeként jönnek a dél-koreai és amerikai gyártású gyorstesztek (eredmény 15-30 percen belül) az alacsony és közepes jövedelmű országok számára — és másoknak is. A gyártó cégek a dél-koreai SD BioSensor és az amerikai Abbott. A Gates Alapítvány a finanszírozók között, a WHO koordinál, gazdag donorországok is beszálltak. Ez egy antigénteszt egyébként. Kieg.: itt a kezdeményezés hivatalos oldala. A résztvevő országok között nincs ott az Egyesült Államok; "governments of Austria, Belgium, Canada, France, Germany, Italy, Mexico, Morocco, New Zealand, Norway, Saudi Arabia, South Africa, Spain, and the United Kingdom, and the European Commission have so far committed".
  • Figyelemre méltó adalékok Gődényék és más egyének és szervezetek kapcsolatairól...
  • Moszkvában beteltek a kórházak. Október 5-től 18-ig iskolai szünet lesz.
  • Donald Trump a legfőbb dezinformátor a COVID-válság során (is) az Egyesült Államokban. Az "is" zárójelben tőlem került oda, a többi kvantitatív elemzés eredménye. Viszont a tanulmány azért nem tökéletes, mivel a Trumpot dezinformációval összefüggésben említő cikkeket számolja, azok pedig tévedhetnek is, vagy pl. sokat lovagolhatnak egy-egy témán, és ennek részeként több cikket is írhatnak egy-egy megnyilvánulásról.
  • A Lancetben gyűlnek a tanulmányok, melyek szerint napokon át semmiképpen sem maradnak fertőzőek cseppekkel beköhögött felületek. Itt van egy. Itt meg még egy, ez az újabb.
  • Schengen egén felhők gyülekeznek. Már régebb óta, legalább a 2015-ös migrációs hullám és az iszlamista merényletek óta, de a COVID miatt megsokasodtak. A színkódos országosztályozós rendszer kísérlet a tagállami önkény korlátozására a járványhelyzet megítélésében, várhatóan nem túl nagy hatékonysággal.
  • A Moderna tavasz előttre nem ígér vakcinát elérhetőnek. A Pfizer/BioNTech nem ennyire óvatos a maga mRNA-vakcinájával, úgyhogy már volt is szakmai nyilatkozat, amely lassításra intette őket. A háttérben ott van a novemberi elnökválasztás is az Egyesült Államokban, és hogy Trumpika elmondhatja-e, hogy ledöfte a koronavírust.
  • A nyár híre volt, hogy Szerbia csak a COVID-halálesetek felét jelentette le. Azóta kiderült, hogy inkább csak a harmadát. Az ezt beismerő tisztviselő magyarázata: algoritmushiba. Minden másra pedig a rakija a megoldás, nyilván.
  • Van olyan szakfolyóirat, hogy "A korosodó férfi" (The Aging Male), és török kutatók jelentik benne, hogy súlyos COVID-nál eshet a tesztoszteron, elvész vele annak gyulladáscsökkentő hatása stb. Más virális fertőzéseknél is van ilyen, szóval még lehet is benne valami.
  • Christian Drosten előrejelzései. Érdemes figyelni, milyen időhorizontokban gondolkodik. 
  • Trump pozitív.
  • Az "agyturkálós" orrba nyúlós mintavétel intrakraniális hipertenzió miatt korábban beültetett sönt után sajnos átcsusszanhat konkrét agyturkálásba nagyon-nagyon ritka esetben. Annyira ritka, hogy erről az egy esetről tudunk itt, ni.
  • Kanadában elmondták a lakosságnak, hogy 2-3 héten belül lesz néhány százezer gyorsteszt az Abbottól, majd utána a következő év elején lesz még kétmillió-valamennyi. A járvány aktuális alakulása mellett ezek elég fontos eszközök lesznek.
  • Eszembe jutott, vajon aktiválhat-e TB-fertőzést a COVID, mivel ez logikus lenne. Úgy tűnik, hogy az ilyesmi előfordul.
  • A sem a GDP-hez nem elengedhetetlen, sem a diákok által nem igényelt egyetemi tantermi oktatás körüli piszkos játékról. És hozzá az emberi hülyeség egy arany keretbe foglalható példája: "...after years of pushing to expand online learning and “lecture capture” on the basis that it is what students want, university managers have decided that what students really want now, during a global pandemic, is face-to-face contact. This sudden-onset fetish reached its most perverse extreme in the case of Boston University, which, realising that many teaching rooms lack good ventilation or even windows, decided to order “giant air circulators”, only to discover that the air circulators were very noisy. Apparently unable to source enough “mufflers” for the air circulators, the university ordered Bluetooth headsets to enable students and teachers to communicate over the roar of machinery."
  • El ne felejtsem leírni: minden tiszteletem dr. Jakab Ferencé a határozott kommunikációért, amit a napokban folytat. És én is leírom: a lázmérőzés nettó teatralitás. A járványhelyzet pedig igen randa!
  • Az Egyesült Államokban eddig 935 esete fordult elő az MIS-C szindrómának, vagyis a gyerekeknél COVID-hez kapcsolódóan fellépő többszervi gyulladásnak, eddig 19 halálos áldozat mellett. A szindrómát most már felnőtteknél is leírták, úgyhogy innentől van MIS-A (Multisystem Inflammatory Syndrome in Adults). Csúnya dolog, hogy a MIS-C és a MIS-A gyakran már vírusnegatív embereknél lépnek fel.
  • A kommentek közül érdemes ide kiemelni: a favipiravir, ami Japából jött, antivirális szer. Víruska reprodukálódik. 2-ből lesz 4, 4-ből 8, 8-ból 16 stb. Kis leegyszerűsítéssel. A vírusreprodukciót akadályozni kis számoknál érdemes, nem akkor, amikor valaki már kórházban van súlyos állapotban, amikorra elözönlötték a vírusok. Ezek után nálunk csakis az utóbbi esetben akarják használni ezt a szert. Nem fér a fejembe ez.
  • Nem rossz cikk, de ami fontosabb: a Telexen.
  • Végigkövették a koronavírus-antitesttiterek alakulását 10 holland férfinél az 1980-as évektől (513 mintát tudtak ehhez megnézni), és 3-17 kiugró titernövekmény kapcsán kb. ennyi újrafertőződést valószínűsítenek következtetésként. (Félreértések elkerülése végett: NL63, 229E, OC43 és HKU1 koronavírusokról van szó.)
  • A SARS-CoV-2 hörcsögöknél, részletes adatok. Idősebb egyedek itt is rosszabbul járnak. Ugyaninnen kis "érdekesség": "Mice are not naturally susceptible to SARS-CoV-2, but mouse-adapted virus strains have been developed and used in BALB/c mice". Utánamentem a hivatkozott tanulmánynak, onnan is idézek: "We used reverse genetics to remodel the S and mACE2 binding interface resulting in a recombinant virus (SARS-CoV-2 MA) that could utilize mACE2 for entry" (megj.: S = spike protein; mACE2 = mouse ACE2 receptor).
  • 15 éves szlovák lány, a koronavírus végzett vele. Tavasszal. Utólag derült ki. Öt másik emberről is Szlovákiában. Így lehet a járványnak a hivatalosnál több áldozata, többek között. Ha valakinek — például az életkor miatt — eszébe sem jut a koronavírus, annyit hallotta már az "idős, krónikus beteg" mantrát. Az IKB mantra veszélyes.

2020.10.05-11.

  • Trump betegségével kapcsolatban az egyik legnagyobb kockázatnak azt látom, hogy miután átesik rajta (ő, ellentétben a "virtually nobody" elhunytakkal, korán kapott antivirális szert ugyebár), elő fogja adni az egyéni hülyeségeit a betegség lefolyásáról és a kezelésről, mintha értene hozzá, és mintha nem lenne a COVID lefolyása kb. ezerféleképpen lehetséges egy helyett. Már videóra mondta, hogy "sokat tanultam... már értem, hogy mi ez... és el fogom mondani". 
  • Érdekesség, hogy most már dexametazont is használtak nála, ami súlyos eseteknél a gyulladási folyamatokat mérsékelni hivatott. Viszont Trump közben szerepel, kiment a kórházból autókázni is egyet. A szteroidok nyilván segítik, hogy pörögjön, de az immunszuppresszión keresztül felülfertőzési kockázata van ennek akkor is, ha az állapota esetleg nem is olyan súlyos.
  • Óriási: ahogy korábban a hidroxiklorokinról és a remdesivirről, a lopinavir-ritonavir kombóról is sikerült randomizált vizsgálattal kimutatni, hogy kórházba kerülteknél nincs szignifikáns/kedvező hatása. Kórházba kerülteknél. Virális replikáció elleni szer megdöbbentő módon virális replikáció ellen való. Nem utólag. (Amúgy a "randomizált" vizsgálat azzal együtt értelmezendő, hogy a bekerülni készeket randomizálták, és aki kész bekerülni ilyenbe, az alighanem inkább aggódik, mint nem.)
  • Trumpikának le kell döfnie a koronavírust november 3. előtt. Úgyhogy a vakcinabiztonságosság sem lehet elég fontos szempont, hogy ezt felülírja. 
  • Ha ez nem szuperterjesztős esemény, akkor annál érdekesebb. A linkelt hír szerint 200, valójában mostanra már 320+ fertőzött a MOL tiszaújvárosi telepén, sokan vendégmunkások.
  • Trumpika személyesen gyakorolt nyomást a vakcinafejlesztőkre, hogy fejlesszenek már gyorsabban. 
  • New York államban egy 80 éves férfi elhunyt, miután fellökte egy maszkot viselni nem kívánó szociopata. (G.a.h.: +307220+n.)
  • A magyar intézményrendszernek komoly tesztje következik. Íme, egy október 3-án elhunyt COVID-beteg, aki egyelőre nem tűnt fel a hivatalos számlálóban, ahol életkor alapján felismerhetően közlik a betegek személyes adatait. 39 éves tanár volt. Kieg.: Müller Cecília az igazolás (a már rég meglévő zárójelentés) "igazolódására" vár, és akkor majd biztosan bekerül szerinte ez az eset is a számlálásba. Vajon más igazolások igazolódására is várnak még a Szervek? Ez egy sztenderd folyamat? És akkor a halottak száma sem naprakész? Csak olyan, mint a csillagfény — egy múltbéli állapotot közvetít felénk? Kieg.: október 9-re sikerült pótolni az adatot, úgyhogy az előbb feltett kérdések relevánsak.
  • Közben a tesztelési teljesítmény összeomlott, és elképesztő, hogy ezt a Szervek inkább elfogadják, mint hogy megoldják nem-központi laborok bevonásával. Ennek ára van.
  • A nemzeti konzultációról bevallott (government-self-reported, hogy úgy mondjam) adatok alapján a kijárási korlátozásokhoz is adott többségi támogatás, még ha nem is akkora többség ez, mint pl. a maszkviselés vagy a távolságtartás szükségessége kapcsán. Az említett adatok szerint.
  • A WTF-kategóriás kormányválságról Lengyelországban. Én amúgy a nyércekkel vagyok, 1000%-ig, de az vicces, hogy most, amikor a koronavírus miatt elhalóban a nyércbunda-kínálat, Kaczyński személyes preferenciáiból következően robbant ki kormányzási krízis Varsóban a nyérctenyésztő farmokkal kapcsolatos tilalom, és más, az állatok védelmét célzó szabályozások miatt.
  • Visszatekintve egy kicsit Trumpika kalandjára a VIP-gyógyítás terén: elkerülte a figyelmemet, ami az M.D. és a D.O. diplomákról diskurzusként kibontakozott. Trump orvosa, Sean Conley D.O., és ezért nekiestek, mint a hidroxiklorokinnak — Trumpikával asszociálódni nem jó, és érdemtelen kritikához is vezethet.
  • Még mindig az USA-nál maradva: az alelnöki vita a héten megmutatta, hogy azért értelmesebb és emberibb vitára is sor kerülhet politikai ellenfelek között.
  • Nálunk: az új PCR-teszt kell, mint egy falat kenyér, mert már Oroszi Beatrix is elmondta, hogy a tesztelési kapacitás beomlott. Amit amúgy rég tudunk, de hogy ő is nyíltan beszél róla, az fontos jelzés. Hogy hogyan is állunk, azt indikátorként az is jelezheti, hogy a miniszterelnök "elkezdődött a gazdasági kilábalás" jellegű üzenettel jön az ellentétes előjelű közegészségügyi helyzet közegében. "Ha Varga Mihány azt üzente, azt nyugodtan megkétszerezhetjük" stb. (parafrazeáltam).
  • Közben Facebookon olvastam betegbeszámolót, amiből kiderül, hogy már lövik el a frissen vásárolt Remdesivirt nálunk. Az érintettnél 9 nappal a tünetek jelentkezése után kezdenek ötnapos kezelést vele, már kialakult szövetközi tüdőgyulladás mellett. Háziorvosi bevett eljárás megvolt, a tüneteinek a jelentkezése óta szed antibiotikumot. 
  • A kommentek között szóba került alább, hogy még mindig vannak, akik nem értik, hogy a COVID embereket öl. El lehet mondani, hogy New Jersey populációjának 0,18%-a, Peru lakosságának a 0,1%-a halt meg eddig, vagyis ezeknél az értékeknél kisebb az IFR és a CFR már nem tud lenni, ellenben magasabb még bőven igen. Vagy el lehet mondani azt is, hogy eddig 55 országban emelkedett 1000 fölé a regisztrált halálesetek száma. Szerbiában és Nicaraguában enélkül is valószínűsíthető, hogy volt már 1000 áldozat. Csehország és Magyarország pedig a következő két ország lehet, ahol az ezres határ átlépése bekövetkezik (a "lehet" csak azon múlik, hogy más beelőz-e; az átlépés maga nem kérdéses).
  • Egy immunológus értekezése a COVID hatásairól. Korai extrafollikuláris immunreakció nyomán kikerülő diszfunkcionális antitestekről, melyek egy része szerinte a lupusnál látható ANA-kra (antinukleáris antitestekre) emlékeztet.

2020.10.12-18.

  • A Lancet több olyan cikket hozott le az utóbbi időben, miszerint a fertőzött felületeken keresztüli indirekt kontakt útján nincs is nagyon transzmisszió, de kételyeim vannak, amikor ilyen tanulmányokat látok, ahol akár 28 napig is fertőzőképes vírusrészecskéket találnak egyes felületeken (igaz, UV-től és egyéb roncsoló környezeti hatásoktól mentes környezetben).
  • Qingdaóban találtak néhány helyben megfertőzött embert (importált eseteket kezelő kórház körül), ezért az immár hagyományos kínai megközelítésben jön a tömeges, gyors tesztelés. Elvágják a terjedés útjait. Így aztán nincs gazdaság vs. egészség problematika, nem kell az elhunytakat "nemisabbanmeghaltakként" kimagyarázni, izzadni, hogy meddig mehet a pozitivitási ráta, vagy hogy Pistike tartja-e Sanyikától a másfél méter távolságot a játszótéren... Egy helyesbíteni való van persze, és ezzel azt is illusztrálnám, mennyire nem szabad semmit fixnek tekinteni egy ilyen járványhelyzetben: ahogyan jön a tél, valójában Kínának is nehezebb dolga lesz az ilyen kitörések megállításában.
  • Az Egyesült Királyságban e szerint a cikk szerint "mozgalom" lett a human challenge trialek érdekében. Jelentkeznek önkéntesek, hogy ilyen formában essenek át oltáson is, betegségen is. Kérdés, hogy egy placebós csoportot ki tesz ki szívesen fertőzésnek... az AstraZeneca, a Sanofi-GlaxoSmithKline és a BioNTech fejlesztőcsapatok egyelőre elzárkóznak ettől.
  • A Johnson and Johnson-féle III. fázisos vakcinatesztelésben is felbukkant egy megbetegedett személy (az AstraZeneca után), akit először ki kell vizsgálni, mielőtt a program folytatódhat, a vizsgálat eredményének függvényében.
  • Rossz hír Hollandiából: egy újrafertőződött személy elhunyt. 89 éves hölgy volt a beteg, 54 nap telt el a két betegsége között. Az első alkalommal még relatíve enyhe volt nála a lefolyás (láz, köhögés, az akut fázis után tartós kimerültség). Rákos beteg volt (Waldenström-féle makroglobulinémia), és kemoterápiát kezdett kapni közvetlenül az újrafertőződés előtt, aminek itt nyilván jelentősége volt (link az eredeti tanulmányhoz).
  • Idehaza a tesztelés mellett a kontaktkutatás sem tud felpörögni a helyzet kezeléséhez (szeptember 18. óta csökken a karanténezettek száma). Pedig jó lenne megvédeni a gazdaságot, I'm all for it, de pont ezek a dolgok kellenének hozzá, amik itt nem mennek. Az ECDC-nél érdemes megnézni a magyar adatokat, az idősek aránya a fertőzöttek között tovább nőtt, ráadásul gyorsuló növekedéssel, október elején.
  • Tanulságos beszámoló (WaPo).
  • Peter Daszakék jelenleg a Swine Acute Diarrhea Syndrome (SADS) koronavíruson dolgoznak felbukkanó jelleggel jelentkezni képes patogének keresgélése közben, és aggasztónak találják, ahogyan emberi sejteket is fertőzni, és bennük reprodukálódni tud.
  • A WHO részéről üzenet azok számára, akik a WHO üzeneteit szeretik idézni: a nyájimmunitás mint úgynevezett stratégia sikeressége kétséges, természete immorális.
  • Visszatekintés arra, hogyan uralkodott el március 12-13-án egy rövid időre a nyájimmunitás gondolata a brit kormányzaton belül, mielőtt visszakoztak volna.
  • Megálló ismeretlen okból az Eli Lilly monoklonálisantitest-kezelésének vizsgálatában. (Ez egy koktél alapú mAb-kezelés, kétféle antitesttel.)
  • Az Egyesült Államok esetében eddig 43500 fő addicionális halálozást számoltam ezt dokumentáló forrásokból. A JAMA-ban egy tanulmány szerint márc. 1. és aug. 1. között az elvárhatót meghaladó szintű halálozás 20%-os volt (225530 fő halálozástöbblet). A tanulmány ennek 67%-át írja le COVID-halálesetnek (ezzel a kérdéses periódusban gyakorlatilag minden COVID-halálesetet extra halálozásként könyvel el, ami nagyon-nagyon konzervatív eljárás). 74425 főt tesz ki a fennmaradó 33%, ebből a korábbiakat kivonva, a különbözetet felszámítva globálisan a g.a.h. = +338145+n.
  • A linolsav akadályozza a SARS-CoV-2-t, mert a tüskéire akaszkodik, és azokat az ACE2-receptorokkal való kötődéshez kedvezőtlen konformációban tartja.
  • Kicsit hozzászólok a "Great Barrington Nyilatkozat" kérdéséhez is. Erről a következőket kell tudni (5 pontban szedem össze.)
  • 1) Három, szakmailag más körülmények között komolyan vehető tudósember indította a messzi Massachusettsből...
  • 2) ...ugyanők viszont kriminálisan komolytalan dolgokat csinálnak tavasz óta a mostani pandémia kontextusában. Hogy miért, arról csak spekulálni lehet. De Sunetra Gupta pl. addig játszott a paramétereivel, míg kimodellezgette márciusban (!!!), hogy addigra a brit lakosság fele áteshetett már a SARS-CoV-2-fertőzésen, amihez ez úton is gratulálunk neki. Jay Bhattacharya pedig benne volt a Ioannidisék-féle, gazdasági újranyitásban érdekelt légitársaság által pénzelt, minősíthetetlenül rossz kaliforniai szerológiai vizsgálatban.
  • 3) Maga a nyilatkozat kis tömegmészárlás lehetősége árán (persze biztosítanak róla, hogy ők ezt nagyon el akarnák kerülni, és becsszóra mindenki szuperóvatos lesz majd ezen a téren) nagy hosszú távú nyugalommal kecsegtet, ám sajnos a hosszú távú jótétemények ("nyájimmunitás") bizonyítéka nélkül, miközben a vakcina már a láthatáron (akkor meg eleve minek).
  • 4) A nyilatkozat online aláírható akárki által (Dr. Johnny Bananas és Dr. Person Fakename nem is késlekedtek!), és ennyire komoly következésképp véleménykifejezésként.
  • 5) A Trump-adminisztráció szemszögéből a nyilatkozat a támogató lobbizás esete (minthogy azt akarja, amit ők is akarnak), így boldogan rá is haraptak, hiszen a járvány fokozódása pl. fokozza a bizonytalanságot is, és segíti a republikánusok számára évtizedek óta fontos voter suppressiont (a vírustól sokkal inkább tartó demokrata szavazók távoltartását a szavazástól).
  • Más. Vagy nem is annyira más: nyájmészárlás. Egymillió nyérc lemészárlásával járt eddig az emberről menyétfélékre terjedés nyomán a koronavírus elleni védekezés. Értem, miért csinálták, de szomorú vagyok, és nem vagyok benne biztos, hogy nem lehetett volna kifinomultabban eljárni ennél, csak hát nem az volt a prioritás. Tudományos oldalról nézve: az idézett cikkben van utalás arra, hogy sok menyét elpusztult a fertőzéstől is, tehát náluk is van súlyos lefolyás, méghozzá viszonylag gyors, ha minden igaz. Az elhunyt állatok tüdeje (az elhunyt emberekéhez hasonlóan) nehéz, folyadékkal teli.
  • Megszólal és beszámol Tóth Kristóf, a SARS-CoV-2 miatt tüdőembólián átesett 24 éves vízilabdázó.
  • Szükségkórházak építése Csehországban.
  • BMJ case report: hirtelen hallásvesztés COVID nyomán, a második dokumentált eset eddig. Más virális fertőzéseknél is előfordul egyébként, pl. influenza, Lassa esetében — nem feltétlenül neuroinvazivitás, adott esetben inkább a szervezetben végbemenő gyulladás és immunreakció miatt. Itt az utóbbiról lehetett szó, mert a kortikoszteroidok úgy tűnik, javítottak a páciens állapotán.
  • Figyelemre méltó tanulmány (h/t Epikurosz): Influenza A vírus általi fertőzés felfelé szabályozhatja az ACE2 kifejeződését, és ezzel megágyazhat a SARS-CoV-2-nek (légzsáki epitheliális sejteken kipróbálva), amit (egereken) magasabb vírusszámban és tüdőkárosodás mértékében kifejezve is kimutattak. Na, mi jut nekem erről eszembe? Na, mi? Az 1918-as spanyolnátha-járvány. Ahol együtt keringőzhetett az akkori H1N1-variáns az 1889/1890-es szezonban debütált OC43-as koronavírussal. 
  • Szlovákiában lesz valami, csak a hírekből nehéz kihámozni, hogy mi, mert az újságírók máig nem értik a külöbséget vírus-, antitest- és antigéntesztek között. Talán a politikusok sem egészen? Szóval beszereztek sokmillió antigén-gyorstesztet, és lesz sok mintavételi pont, ez tuti. Ha tényleg mindenkit letesztelnek, akkor a cél a terjedés teljes felszámolása lehet(ne akár) (ha nem az, akkor az egész erőfeszítés értéke jóval kisebb). Kieg.: egyelőre nem biztosított, hogy mindenki kötelezhető legyen a részvételre.
  • Back to Square One. Trump tanácsadója újfent a maszkok hasznosságát kérdőjelezi meg. Ennyi rosszindulattal még sokáig fenntartható ez a járvány.
  • Olvastam már róla, hogy a MIS-A (Multisystem Inflammatory Syndrom in Adults) elfordulhat COVID után jelentős időközzel is, de ez az eset különösen randa. 20 éves páciens, aki gyógyulás után három héttel szaladt bele ebbe a kondícióba (intenzívre került vele, de túlélte).
  • Adatok post-COVID kondíciók előfordulásáról egy alacsony kockázatú csoportban. Nagyobbrészt fehérekből (87%), nőkből (70%), krónikus kondíciók által kis mértékben érintett 201 fős minta (kövérség: 20%, hipertenzió: 6%, diabétesz: 2%, szívproblémák: 4%; btw nőknél a kövérség sem számít annyira nagyon, mint férfiaknál), átlagéletkor: 44 év. SARS-CoV-2 megvolt, csak 18% volt hospitalizálva anno. Alacsony kockázatú, és jellemzően nem súlyos lefolyáson átesett minta tehát. Hogy állnak 140 nap fertőzés utáni medián idő elteltével? Fáradtság: 98%; izomfájdalmak (88%); légzési nehézségek (87%); fejfájás (83%). Folytatólagosan érintett szervrendszerek: szív: 32%; tüdő: 33%, vesék: 12%; máj: 10%; hasnyálmirigy: 17%; lép: 6%. Egy szervrendszeri érintettség: 66%; több szervrendszeri érintettség: 25%.

2020.10.19-25.

  • Qingdaóban találtak aktív vírust fagyasztott tőkehal csomagolásán.
  • Belgium csúnyán rácáfol minden félnótásra, aki már hónapokkal ez előtt arról beszélt, hogy a vírusnak hamarosan nem lesz elég fertőzhető ember az útjában.
  • Vietnami esettanulmány, érdekessége, hogy a kontaktkutatást teljes-genomos vírusszekvenálás is támogatta.
  • A magyar lakosság aktuális egészségi állapota krónikus kondíciók tekintetében. 60%-a azoknak, akik nagy hangon magyarázzák, hogy a COVID csak a betegekre veszélyes, nem csak kognitív problémákkal küzd.
  • COVID-haláleset légijáraton.
  • Iránban, ahol jelenleg a harmadik hullámnál tartanak, bejelentették, hogy az eddigi bejelentéseik nem voltak valósak.
  • Spanyolországban megint messze a regisztrált halálesetek felett a járvány áldozatainak valószínűsíthető száma. Július eleje óta 11000 fő elvárható feletti halálozás. Közben 5400 regisztrált COVID-haláleset volt. A különbözet felével (2800) számolva a g.a.h.: +340945+n.
  • Oroszországból +10194 addicionális halálesetet számoltam eddig + lehet tudni, hogy játszanak a számokkal, méghozzá elég nagy léptékben. Most itt vannak friss adatok és információk. Késéssel jelentett, továbbjelentett, majd pénteki késő délutánokon utólag nyilvánosságra hozott adatokból áll össze, hogy áprilistól augusztusig volt 115000 főnyi elvártat meghaladó halálozás náluk. Ha ebből kivonom a 17176 fő aug. 31-ig regisztrált halálesetet (=97824), a maradékot felezem (=48912), és kivonom belőle az eddig felszámolt extra haláleseteket is, akkor jön ki +38718 fő. De ez — ekkora elvártat meghaladó halálozás mellett — már tényleg irreálisan konzervatív számítási mód. Amihez ezzel együtt tartom magam. G.a.h. ezek után: +379663+n. (A teljes halálozás másfél millió felett, konzervatívan számolva.)
  • CDC: 299028 főnyi, az elvártat meghaladó halálozás az Egyesült Államokban október 3-ig bezárólag. 26,5%-os halálozásnövekmény az elvárthoz képest a 25-44 éves korosztályban.
  • Nem tartozik szorosan ide, de elképesztő: miután 2017-ben Trumpék gyerekeket választottak el a szüleiktől bevándorló családoknál, a 2018-as, néhány hónapig élt "zero tolerance" politika "pilot" programjaként (gyakorlati próbájaként), a 2017-es szétválasztottak közül több száz szülőt a gyerekeik nélkül deportáltak az országból. Most ott van 545 gyerek úgy, hogy egyelőre nem tudják, kik a szüleik (nyomoznak, hogy megtalálják őket).
  • Nunavutban egyelőre nincs koronavírus-fertőzött. A területre alig lehet beutazni. Egy ilyen járvány rájuk nézve különösen veszélyes lehet. Emlékszem Duncan Pryde Nunaga: Ten Years of Eskimo Life c. könyvéből egy részre, ahol új röntgenberendezést küldenek a helyiek jobb egészségügyi ellátása érdekében — és azzal együtt sajnos az influenza is megérkezik. Mivel az influenzának az ottaniak a történelmük során nem nagyon voltak kitéve, arat is közöttük csúnyán. (True story.)
  • Észak-Koreában többen köhöghetnek mostanában a szokásosnál, mert az ENSZ Biztonsági Tanácsa egy MSF-missziót hagyott jóvá, sok szankciók alóli felmentéssel orvosi felszerelésekre vonatkozóan, "a koronavírus és a tuberkulózis" miatt.
  • Melania Trump elhúzódó köhögéstől szenved.
  • Dr. Adorján Gusztáv nyíregyházi kórházigazgató halála.
  • Cikk a Magyar Hangban a long-haulerekről, többek között az itt, fentebb is tárgyalt tanulmány kapcsán, ahol elhúzódó tünetesek szervi rendellenességeit nézték.
  • A palesztin Saeb Erekat, a PFSZ vezetésének oszlopos tagja, az oslói megállapodás egykori főtárgyalója palesztin részről, ecmós kezelést kap Izraelben. Nem akarták simán lélegeztetőgépre tenni, mert 2017-ben tüdőfibrózis miatt tüdőátültetésben részesült az USA-ban, és kímélni kell.
  • 28 éves brazil orvos halála (COVID), aki az AstraZeneca-féle oxfordi vakcina tesztelésének résztvevője volt, de, ha minden igaz, a placebós csoportban. Az AstraZeneca részvényeinek árfolyama ezzel együtt reagált, többek között a placebós csoportot nem említő sajtótermékek miatt.
  • Wisconsinban is bekapcsolódik egy "overflow facility" a kórházak betelése nyomán. Kieg. kórházkiesés idehaza is (Mohács, intenzív osztály és aneszteziológia), itt a karanténozások miatt.
  • Ezt a DW-tudósítást érdemes megnézni. Érdemes megnézni, mit csinált az elhúzódó COVID az egészséges, 51 éves Erich Altmannal. Érdekes megfigyelésként elhangzik, hogy a COVID-lefolyás általános súlyossága és a poszt-COVID kondíciók súlyossága között meglepően gyenge a statisztikai kapcsolat.
  • Két friss tanulmány is a kórházi túlélési esélyek javulásáról számol be, ami nem hangzik hiteltelenül a kezelésben történt előrelépéseket tekintve. Csak az a gond, hogy a regisztrált esetek alapján ismert esethalálozási arányban nem látni ezt igazán, és beleszólhat az összesített eredménybe a hospitalizáltak korszerkezete is — bár itt hoznak olyan eredményt, miszerint minden korcsoportban van javulás. Fontos korlát, hogy mindez egyazon ún. "health system" (azaz kórház- és ellátólánc) keretein belülről adott esetben az ott jellemző specifikus ellátási minőség függvénye is lehet (és akkor nem általánosítható).
  • Trump Operation Warp Speedjének irányító testületéből Moncel Slaoui tudós-üzletember részvényérdekeltségeiről. A Moderna-részvényeit eladta, a GSK-részvényeit még megtartaná.
  • Dél-Koreában az influenzaoltással hoztak össze laikusok 13 halálesetet szigorúan anekdotikusan (13 millió oltás lett közben ellőve). Ez a tanulmány fontos értekezés a témában, arról, mit lehet tudni VAE (Vaccine-related Adverse Event) témában általában, és hogy hogyan, milyen lehetőségeket figyelembe véve érdemes erről következtetéseket levonni. (Influenzánál max Guillain-Barré-szindróma alakulhat ki; persze ha az oltóanyagot esetlegesen nem megfelelően tárolták, szállították, az más tészta.)
  • Az intravénásan adott NAC/ACC üdvös hatásai a gyulladáskezelésben.
  • Vita a Lancetben arról, hogy az Ad5-ös (rekombináns humán adenovírusos) vektort használó vakcinák nem vezethetnek-e nagyobb fogékonyságra HIV-fertőzés tekintetében, és hogy miért, ha igen.
  • A Miniszterelnökség idehaza az orosz és a kínai vakcinák felől tájékozódik. Tájékozódni nem baj — csak felelősen, kritikusan tessék.
  • Újrainduló III. fázisos tesztprogramok. Az AstraZenecánál két résztvevőnél volt neurológiai kondíció, amiről úgy találták, hogy nem a vakcina miatt lépett fel, a Johnson and Johnsonnál pedig egy résztvevőnek volt ismeretlen okból egyéb kondíciója.
  • Alina Chanék írtak egy papert arról, hogy a receptorkötő domén hasonlósága alapján rokonként azonosított tobzoska-koronavírusról szóló látszólag különböző (kínai) tanulmányok ugyanabból a (kínai, elfogott maláj csempészszállítmány) mintából dolgoztak, és a résztvevő kutatóknak illene minden adatukat publikussá tenniük. De talán annyit is elég lenne leírni, hogy Wuhan (ahol furin hasítási hely beépítésével is játszadozó BSL-4-labor található) Jünnan tartomány (ahonnét a SARS-CoV-2-höz összességében leginkább hasonló RaTG-13 denevér-koronavírus előkerült) Malájzia (ahonnét a tobzoskaelmélet felállításához hivatkozási alapként szolgáló tobzoskák valók).
  • A helyzet Venezuelában. Nicaragua és Szerbia mellett ez a harmadik olyan ország, ahol jelentős arányban elkamuzzák a haláleseteket, és ezek száma náluk is garantáltan 1000 felett van mostanra (Venezuelával együtt így összesen 63 országban már). Helyi orvosi források szerint csak eü. dolgozók 220-an haltak meg október első hetének végére. Mint a Z kategóriás országok vezetései általában, ők is gyorsan kapnának az orosz vakcina korai tömeges alkalmazása mint mágikus megoldás után. Ez alapján a cikk alapján háromszoros szorzót kell alkalmazni minimálisan. Úgy 2292 halálesetnél járhatnak (+1528). G.a.h.: +381191+n.
  • Lengyelországban Andrzej Duda pozitív, és közben... "Doctors say patients are dying not only of Covid-19 but also of other illnesses that overwhelmed hospitals are no longer able to treat." Közben a volt belga miniszterelnök és jelenlegi külügyminiszter Sophie Wilmes intenzív osztályi kezelést kap.
  • Az Egyesült Államokban újra nagyon csúnyán elszabadulóban a terjedés. A következő hetekben sok idióta mondja majd, hogy úgy tűnik, most kevésbé halálos a vírus, mielőtt 4-5 hét múlva szokás szerint durván felmegy a halálozás. Humans are gonna human. Alább tanulságos illusztráció.
  • sarscov2_usdeathsperday.jpg
  • Bottom line: ami a következő hónapokban jön, az csúnya lesz, a világ nagyon sok országában, és értelemszerűen különösen az északi féltekén :(

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://kprax.blog.hu/api/trackback/id/tr6416217138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.09.29. 10:21:56

@_Epikurosz_: érdekes dolog ez a szabadban maszkviselés, ahogy Szicíliában is elrendelték most. Tipikus példája annak, hogy a sikeres közeü. kommunikáció kívánhat mást, mint amit ténylegesen evidence-based megközelítés diktálna. Tömegben nyilván szabadban is fontos a maszk, viszont ha az ember üres utcán megy, nyilván nem annyira. Viszont könnyebb a következetességre átállítani egy populációt, ha kevesebbszer gondolnak maguktól a maszk levételére. Legalábbis elméletben, a gyakorlat változatos lehet ezen a téren is.

_Epikurosz_ 2020.09.30. 09:26:13

@Marton Péter: Esetleg tele lehet a kezük az utcán és egyszerűbb fent tartani a maszkot, mint állandóan vacakolni vele.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.01. 16:02:38

Világszerte hússzor annyi fertőzött lehet mint a hivatalos 33 millió. A mortalitás pedig 1,5-szerese a szokványnak.

www.napi.hu/nemzetkozi_gazdasag/sokkal-tobben-halhattak-meg-koronavirusban-a-bevallotnal.714629.html

Ez alapján idehaza 640-930 ezer fertőzött lehet most, ami nem lehetetlen, mert úgy 2-3. hete nem tesztelünk eleget. :-(

_Epikurosz_ 2020.10.01. 16:02:44

A franciák is aggódnak az ágyszámaik miatt, jelesül hogy hol van az a 12000 ágy, amit ígértek az őszre. Az összefoglaló ebben a hírsorozatban van, a cikk paywall mögött:
www.lefigaro.fr/sciences/en-direct-coronavirus-les-grandes-metropoles-craignent-de-nouvelles-mesures-restrictives-20201001

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.01. 17:27:07

@rdos: A félmilliárd fertőzést azért nem tartom valószínűnek, de a halottak száma inkább 2 millió felé jár reálisan. Az én konzervatív számlálóm tart 1,3 milliónál jelenleg. Idehaza sincs annyi fertőzött, ezért tud jönni újra meg újra annyi hullám. Ha most egymillió fertőzöttnél járnánk, akkor nem is kellene olyan sokat várni, hogy lecsengjen a járvány, de sajnos ezt nem tartom valószínűnek :(

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.02. 08:22:42

@Marton Péter: Pár napja volt a portfólión is egy becslés, szerintük akkor itthon 375 ezer fertőzött lehetett, az mára akár fél millió is lehet (linkjét elvesztettem, de keresem). Szóval a hazai fertőzöttség az a világ átlag fertőzöttségének a felső korlátjának lehet hogy inkább csak a fele, de éppen ez sem kevés. :-(

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.02. 08:22:45

Na! Megtaláltam portfóliós cikket.

www.portfolio.hu/gazdasag/20200928/koronavirus-ujabb-furcsasag-a-magyarorszagi-fertozesben-450410

Becsült napi új esetszám és 7 napos mozgó átlag feliratú 4 napos diagram.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.02. 08:53:48

@rdos: egy félreértés van a portfóliós cikkben, miszerint a regisztrált eset az fertőző. Ez nem így van. Eset az, aki nem gyógyult. A fertőzőképesség egy másik időkeret, amiről ezek az adatok nem szólnak.

Viszont a hospitalizációs adatok tényleg furán alakulnak, nincsenek összhangban a többi adattal.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.02. 16:03:14

@Marton Péter: Bevallom én is félreértettem. :-(

Vannak ugye a szuper terjesztők (akik a fertőzések túlnyomó hányadát okozzák) meg a többi fertőzött, aki nem fertőz, vagy nem annyira fertőz. Erről esetleg van már ismeretünk hogy hány százalék lehet az olyan fertőzött aki nem fertőz? Vagy csak azért nem fertőz mert karanténba került?

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.02. 20:43:22

Közben a Szabad Európában jelent meg egy cikk az iskolák újranyitásáról. 191 ország tapasztalata alapján úgy tűnik hogy nem rosszabbította a járvány helyzetet, de mondjuk Mo pont kivétel. :-( Gyanítom ott lehet az eb elhantolva, hogy nem mindegy az iskola "megnyitás hogyan-ja".

www.szabadeuropa.hu/a/30868325.html

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.02. 20:53:41

@rdos: igazából olyan szerintem nincs, hogy valaki nem fertőző, itt inkább valóban az számít, hogy ha egyszer karanténbe tették, és az illető felelősen jár el, akkor nála tényleg elvágható a terjedési lánc. Viszont van olyan becslés, miszerint szuperterjesztő események idézhetik elő akár a transzmisszió 80%-át is - hozzáteszem, hogy ezt én inkább maximumértéknek gondolnám. Összességében erős ilyen értelemben a járvány "klaszteresedése".

A Szabad Európa-féle cikk olyan szervezet elemzését idézi, amelyiknek napirendje van, és ezek után a következtetésük sem lep meg. Valójában Mo. szerintem nem kivétel, az Egyesült Államokból is, Izraelből is, Franciaországból is van bőven adat iskolai terjedésről. Az iskolanyitás hogyanja viszont tutira nem mindegy. Ez a lézerlázmérőzős, maszkot színházazósan viselős, tesztelés és kontaktkutatás nélkül megközelítés semmiképpen nem jó :(

_Epikurosz_ 2020.10.03. 17:28:06

Szintén Magyar Hang: a favipiravir japán tesztelése középsúlyos betegekre vonatkozott, amit adományként kaptunk, súlyosaknak szabad csak adni. Valaki megint nem tud exponenciális függvényt használni. hang.hu/belfold/2020/10/02/szegeden-vetik-be-eloszor-a-favipiravirt-a-koronavirus-ellen/

_Epikurosz_ 2020.10.03. 17:28:08

A trombózis nem csak érelzáródást okoz, hanem nekrózist is az emésztőszervekben: jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2771160

_Epikurosz_ 2020.10.03. 17:28:10

@Marton Péter: Argentínával van még egy közös pontunk. Meg is nézem az árfolyamot. Jól megy nekik a csúszó leértékelés.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.03. 17:28:12

@Marton Péter: Lézerlázmérőt én sem értem. Idsanyám soha nem engedett lázasan az isibe. A reggeli homlokra puszinál jobb gyors lázmérő nem kell ma sem.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.03. 17:38:58

@_Epikurosz_: ááááá… a favipiravirral kapcsolatban nehéz artikulálnom az érzéseimet. Főleg így súlyos a hatás, hogy a cikk egymást követő két bekezdésében szerepelnek a lényeges dolgok, és még az újságírónak sem tűnt fel igazán a brutális ellentmondás :(

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.03. 17:41:18

@rdos: csodálatos dolog lesz gyerekek százainál lezavarni ezt mínusz 1-5 fokos tartományban, a kapu előtt.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.04. 08:55:01

@Marton Péter: Üvöltő szélben a mínuszban ácsorogva. :-( Nem kellene legalább télen az iskola után is mérni a gyermekek hőmérsékletét? Már csak azért hogy otthon betegedett meg a gyerek, vagy a protokoll miatt? :-(

orsklutsch 2020.10.04. 08:55:06

@Marton Péter: Biztos hogy nem érdemes lázmérőzni? Értem, hogy vannak tünetmentes esetek (de talán csak valami 20% körül(?), viszont korosztályra lebontva nem tudom hogy mi van), hogy a betegek a tünetek megjelenése előtt is fertőznek (átlag két nappal?), hogy nem minden esetben szerepel a láz a tünetek között (bár az egyik fő, ha nem a leggyakoribb tünet), illetve hogy a szülők egy része észleli a lázat, illetve ezeknek egy része tudatosan nem küld beteg gyereket az iskolába (óvodába), de ha ezeket az esély számokat összeszorozzuk, az iskolába eljutott fertőző gyerekek hány százalékát szűrné ki a lázmérő? Illetve ezt még kellene súlyozni a virális töltettel is, hiszen az aszimptomatikusaknál meg a preszimptomatikusaknál ez kisebb nem?
Szóval ha valaki valamennyire hihetően kiszámolja, hogy az iskolába bejutó fertőzésveszély mondjuk 5 százalékát szűri ki a lázmérő, akkor azt mondom, hogy rendben, hagyjuk a fenébe. De mi van ha kijön 20 százalék, vagy 30? Elvégre naponta gyerekenként 3 másodperc.

orsklutsch 2020.10.04. 08:55:14

@Marton Péter: Még jutnak eszembe olyan paraméterek, hogy mennyi a vírus meg járványtagadó szülők aránya (habár ez valamennyire benne van abban, hogy hányan engedik a lázas gyereket iskolába), illetve hogy az ilyen szülők gyerekei viselkedés szempotjából mennyire fertőzőbbek mint a "normális" szülők aszimptomatikus vagy preszimptomatikus gyerekei (pl. (helyes) maszkviselés, egyéb szabályok betartása)
Az előbb szerencsés volt az "iskolába bejutó fertőzésveszély" megfogalmazás.
Nálam a lázmérő kérdésben a kérdőjel csak nő :-)

orsklutsch 2020.10.04. 08:55:17

@Marton Péter: Ja, és mi van ha a lázas gyerek iskolába küldés esetek egy részét elriasztja?

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.04. 09:11:18

@_Epikurosz_: Trump twitteléséhez... Herman Cain is ilyeneket tippelt, sajátos módon még a halála után is...

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.04. 09:13:31

@rdos: egyetértek! Nyilván a kritika a lázmérőzéssel kapcsolatban főleg arra vonatkozik, hogy a tünet- és lázmentes fertőzők problémájával nem kezd semmit. De azért a szülőknek nem baj tudniuk, hogy milyen állapotban kapják vissza a gyereket a nap végén. Ha már be lett szerezve az a sok lázmérő... Ráadásul a láz lehet, hogy csak rövid ideig áll fenn, és akkor a több szúrópróba nagyobb valószínűséggel szúrja ki. Úgyhogy ezt kellene csinálni.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.04. 09:21:54

@orsklutsch: jogos. Legjobb tudomásom szerint a gyerekeknél nagyon gyakori a láz nélküli fertőzöttség, és esélyes, hogy a szülők a hőemelkedést elnyomják lázcsillapítóval, de azért valamennyit ez az intézkedés is ér. Nem tudom, hogy 5%-ot-e, vagy 20-at, erre nem nagyon van adat, de ha tippelnem kell, akkor inkább 5% körüli az érték. Viszont még így is lehetnek kedvező hatásai, valóban, ha elrettentésként működik, illetve ha jobban tudatosítja a járványt — ezt sem becsülném alá. Magukban a gyerekekben is jobban tudatosíthatja, hogy most máshogyan kell viselkedni, mint egyébként.

Annak idején az általánosban volt nálunk egy ütős szalmonellajárvány. Volt rá mindenféle protokoll, és így gyerekként is bőven felfogtuk, hogy helyzet van.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.05. 08:18:54

@Marton Péter: A lázmérés persze hogy nem csodaszer, nem mellékesen sok oka lehet a láznak, de ha valaki lázas, persze hogy maradjon otthon és gyógyuljon meg (és-vagy ne fertőzze társait). Az isi utáni lázmérés biztos hogy nem fog az eszébe jutni a zoperatív törzsnek. :-(

Amit viszont nem értek. Kereken egy hónapja kevés a tesztek száma és láthatóan semmit nem tesznek a tesztkapacitás növelése érdekében. :-( Ha húsz százalékos pozitív arányból (románoknál volt rá példa) és 13 ezer teszt per nap kapacitásból indulok ki, 2,6 ezer fertőzött kiszűrése a maximum naponta, vagyis ez a fölső méréshatár. Ha 26 ezer új fertőzött van egy nap, ha 260 ezer. :-(

Mint Csernobilban a sugárzásmérő 3,6-a. :-(

_Epikurosz_ 2020.10.06. 12:59:44

Emlékszel az indiai kontaktkutatási lelkesedésre és "munkaversenyre"? Lett eredménye, a HVG megírta:
science.sciencemag.org/content/early/2020/09/29/science.abd7672

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.06. 13:16:55

@_Epikurosz_: Az indiai tanulmány nagyon szépen mutatja a kapcsolatkövetés jelentőségét:

"test-positive individuals identified through contact tracing were, on average, 1.3 years (bootstrap 95% confidence interval: 1.1-1.5 years) younger and 4.5% (3.7-5.4%) less likely to be male than the overall population of COVID-19 cases in the two states (table S4). As studies in other settings have shown the risk of symptomatic disease to be higher among older age groups and among males (25), these findings may indicate the identification of less-severe infections through active case-finding."

Az azonos korú transzmissziós diádok jelenségén gondolkodom. Nyilván máshonnan is kellenének eredmények, de elsőre ez társadalmi-kulturális dolognak tűnik. Több testi érintés a kommunikáció kísérőjeként az azonos korúak között. Ilyesmi.

_Epikurosz_ 2020.10.06. 18:19:09

@Marton Péter: Azért valljuk be, nem egyszerű 30 gyerekkel betartatni a sok új rendszabályt. Bár ha nincs egyirányú forgalom az épületben...

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.06. 18:19:16

Igaz hogy csak 1 év múlva lesz elérhető tömegesen, de végre megoldódik a gyors - olcsó tesztelés?

telex.hu/tudomany/2020/10/06/tiz-perc-alatt-kimutathatja-a-koronavirust-egy-par-forintos-szenzor

_Epikurosz_ 2020.10.06. 18:19:21

@Marton Péter: Azonos kor szerintem az intézményesítés miatt több: munkahely, iskola. Meg azért itt is erős szuperterjesztő hatás van, ami leginkább az összezártsággal hatékony. De érdekes lenne kapcsolati gráfot is készíteni.

_Epikurosz_ 2020.10.06. 18:19:23

A trumpos még akkor is kampányolunk amikor betegek vagyunkról eszembe jutott a Parkinson törvénykönyvének a kifárasztásról szóló fejezete.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.06. 21:42:42

@_Epikurosz_: az, amikor a szenior menedzsert fárasztják ki folyamatos utaztatással és űrlap-kitöltetéssel? Vagy Trump volna a mi kifárasztónk ebben az esetben? :)

_Epikurosz_ 2020.10.07. 21:32:57

@Marton Péter: Az, az... Szerintem Trumpot fáraszt(hat)ják.

_Epikurosz_ 2020.10.07. 21:33:18

Az új- zélandi kontaktkövetési rendszer (app + QR kód) kiválóan működik: "So the cases popped up in Auckland, our most dense and populated city with 1.8 million people. When the cases come out, they spiked pretty quickly because the first people who had it went to work and church without knowing.

Our PM put the whole country into level 2 (social distancing, masks on public transport, seated service in bars/restaurants maximum of 100 people capacity) for precautionary measures. The Auckland region went into level 3, which is almost full lockdown with an extended bubble.

The country has been fantastic at contact tracing, we have a really good app and all businesses were required to have the QR code upon entry and were VERY strict on everyone using it. I think this saved A LOT of spreading with contacts being told to isolate if there had been a case recently.

I live in Nelson, which is in the South Island, so I am an average Joe. Life was almost normal with a lot of social distancing, usage of the app and tamer nights out. Now, everything is normal, with usage of the app, because you never know!"
www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=12371156

orsklutsch 2020.10.08. 17:22:18

A Trumpnál használt antitest koktélt gyártó cég (Regeneron) kéri a kezelés sürgösségi engedélyezését az FDA-tól:
edition.cnn.com/2020/10/08/health/regneron-eua-antibody-therapy/index.html

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.08. 17:31:51

@orsklutsch: igen, csak hát nem véletlenül szokás randomizált kontrollvizsgálatokat végezni. Őrület, hogy mennyi irracionalitást generál egy Trump jellegű vezető. Amúgy a Regeneron-féle kezelés még lehet hatékony is, mi több, valószínű, hogy az, de a módszerességnek azért meg kell adni a szükséges időt.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.08. 17:45:04

@_Epikurosz_: Új-Zélandot nagy csodálattal bámulom. Fun fact: ha átfúrjuk magunkat Budapestről nyílegyenesen a Föld középpontján át az éppen átellenben lévő felszíni pontig, akkor kerülünk Új-Zéland szomszédságába... Hivatkozás: www.antipodesmap.com/

_Epikurosz_ 2020.10.09. 13:38:28

@Marton Péter: Néha úgy érzem, hogy mentalitásban is pont az ellenkező oldalon vagyunk.

_Epikurosz_ 2020.10.09. 13:38:30

É-Koreábn gyorsított kórházépítés, megfigyelők szerint kampányolási célból. Érdekes dolgokkal kampányolnak manapság, főleg hogy ott állítólag nincs járvány. www.38north.org/2020/10/pyongyang100620/
Azt is gondolják, hogy nem egyszerű ünnepség lesz.

orsklutsch 2020.10.10. 13:11:07

A WHO továbbra sem figyel oda, hogy mit beszél.
Sejthették volna, hogy valamelyik IQ-bajnok azonnal kiszámolja, hogy a jelenlegi hivatalos COVID-19 elhalálozási adatok mellett, ha a világ 10%-a már ferőződött, akkor az IFR 0.14%
Már tele van a közösségi média azzal, hogy a WHO beismerte, hogy a COVIS-19 nem is veszélyesebb mint a közönséges influenza.
www.zerohedge.com/medical/did-who-just-accidentally-confirm-covid-no-more-dangerous-flu

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.10. 13:28:23

@orsklutsch: sokadik elhibázott üzenet, valóban :( New Jersey lakosságának közben a 0,18%-a halt már meg, Peru lakosságának a 0,1%-a, de a Zero Hedge-féle társaságok még évek múlva is mondani fogják a magukét WHO- és más nyilatkozatok elferdítésére hivatkozva, a könnyen és egyszerűen belátható tények ellenében.

rikitikitevi 2020.10.12. 09:16:47

@Marton Péter:
Elég egyszerű matek, és aszongya a WHO megerősítette a számokat, amelyeket szeroprevalencia kutatásokra alapoztak.
Hol a hiba szerinted?

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.12. 09:34:06

@rikitikitevi: hogy a 10%-os becslés valamiféle globálisan reprezentatívan felmért szeropozitivitási arányból következne, az mindenképpen tévedés.

time.com/5896734/10-percent-world-infected-covid-19-who/
"the agency’s “best estimates” indicate roughly 1 in 10 people worldwide may have been infected" ... "Ryan did not elaborate on the estimate."

"Dr. Margaret Harris, a WHO spokeswoman, said it was based on an average of antibody studies conducted around the world."

Az utóbbi kijelentésen el lehet gondolkodni módszertanilag. Különféle helyeken végzett, különféle módszerrel elvégzett vizsgálatok eredményének átlaga az mindig kicsit saccperkábé. Plusz milyen időkeretből vettek be tanulmányokat, és melyeket? Tavasszal készült egy rakás komolytalan szerológiai vizsgálat, ahol vagy nem voltak tisztában vele, hogy a felmérni kívánt érték (a ráta) alacsony volta esetén a fals pozitívak relatív aránya nagyon magas lehet, és ez brutális túlbecsléshez vezethet, vagy cinikusan figyelmen kívül hagyták ezt a szenzációsabb eredmények érdekében vagy éppen rövid távú gazdasági érdekeket szem előtt tartva. Emellett ott van a reprezentatív mintavétel vagy például a keresztpozitivitás problémája is (különböző koronavírusok között keresztreaktív antitestek miatt), úgyhogy csak a megfelelő kontrollokat alkalmazó vizsgálatok a jók. A világon "mindenütt" ilyen pedig nem készült (understatement).

A legfőbb probléma viszont az, hogy a globálisan 10% nem túl sokat mond mint információ. Manausban, Brazíliában 40% felett is lehet az átfertőzöttség, másutt 1% sincs. Közben pedig van újrafertőződés is már most, pedig egy év sem telt el. Ezért mondja a WHO, hogy "figures vary from urban to rural areas, and between different groups, but that ultimately it means “the vast majority of the world remains at risk", amire a nép egy része sajnos már nem figyel, mert szereti a leegyszerűsítéseket.

orsklutsch 2020.10.12. 19:42:11

@rikitikitevi: Péter azt írja fennebb, hogy az üzenet rossz, nem az egyszerű matekról beszél.
Az egyik problémát a matekhoz fehasznált adatok képezik, ahogy azt utólag leírja. Kiegészíteném ezt azzal, hogy ha már az átfertőződést saccoljuk, akkor a hivatalos halálesetek számát is meg lehet szorozni min. 2-vel, s akkor azt látjuk, hogy a COVID-19 mégis csak minimum kétszer olyan veszélyes a mortalitás szempontjából mint az influenza.
A másik probléma az, hogy a veszélyességet nem csak a nyers, eddigi statisztikák meg becslések alapján számolt mortalitási arány határozza meg. Egyrészt a mortalitás nagyon függ attól, hogy az egészségügyi rendszer mennyire képes felvenni a harcot a járvánnyal. A járvány meg világszerte el van folytva a különböző korlátozó intézkedésekkel.
A legnagyobb baj az, hogy amikor a WHO mond egy ilyen adatot, akkor azonnal megjelennek a médiában és a közösségi médiában a járványtagadó, járványbagatellizáló szövegek. Közben pl. nálunk Romániában egyre nagyobb a baj, és a környezetemben azt látom, hogy a lakosság nagy része magasról tesz a védekezésre. A vírus megjelenése óta olyan kaotikusak az intézkedések és a kommunikáció, hogy az emberek semmit nem értenek, ki vannak ábrándulva mindenből.
Az az érzésem, hogy ha azoknak a pénzeknek, amiket a COVID-19-el kapcsolatos orvosi tudományos kutatásokra költöttek, 10 százalékát átgondolt kommunikációra szánták volna, akkor most nem lennénk ekkora szarban. Úgy látom, hogy most a legnagyobb gondot a tömegek viselkedése okozza.

Calderazzo 2020.10.12. 19:42:41

"A legfőbb probléma viszont az, hogy a globálisan 10% nem túl sokat mond mint információ. Manausban, Brazíliában 40% felett is lehet az átfertőzöttség, másutt 1% sincs."

Ennek semmi jelentősége a letalitást illetően. Az a globális számokból adódik.
Tehát egymillió halott kontra 760 millió átfertőzött. 0,1333%
Területileg nyilván nem homogén módon eloszolva az elhunytak sem a fertőzöttek, attól még az érték nem változik.

plavka 2020.10.12. 19:42:43

@Marton Péter: Igen, ezen én is nagyot nevettem, mikor többek között Gődény is lehozta ezt a (vagy valamelyik hasonló) cikket, természetesen lobogtatva, hogy nekik van igazuk. Amíg erről írásos dokumentum nincs, én ezt nem is tekintem adatnak.

plavka 2020.10.12. 19:42:46

@Marton Péter: Nem figyel arra sem, hogy a mortalitás "csökkenése" meg sem lett említve. Ellenben említették, hogy a neheze.még hátra van.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.12. 19:54:45

@Calderazzo: Van népességszintű mortalitás, van fertőzési-halálozási arány, és van esethalálozási arány. A nüanszok lényegesek. Amiről van biztos tudásunk, az az esetek száma. A globális 10%-os átfertőzöttség viszont saccperkábé lövés a sötétbe. Aki arról magabiztosan beszél, az nem érti a lényeget. Aki ezek után erre az alapra épít további következtetést arra vonatkozóan, hogy mennyi a fertőzési-halálozási arány, légvárat épít.

Persze a politika világában ezt néha be kell vállalni.

Nem áll idő korlátlanul rendelkezésre, el kell indulni valamerre a sötétben is. Azért inteném óvatosságra, mert nem a lényeges kérdést ragadja meg a "halálozásiarány-központú" gondolkodásával. Egy új járványról van szó, amelyik nagyon sok ember átfertőzésével jár, és ezzel messze a szezonális átlagot meghaladó abszolút halálozást produkál. A szezonális influenza nem csak kevésbé halálos - messze nem is fertőz meg annyi embert. És akkor még nem beszéltünk az egészségügyi rendszer leterheltségéről és a tartós egészségügyi következményekről. Disability-Adjusted Life Years, Years of Productive Life Lost - ezek az egészségügyi hatások komoly mérőszámai, nem önmagában az, hogy hány halálesetet regisztrálnak a világ nagy átlagban gyengén működő intézményei.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.12. 20:00:50

@plavka: igen, nem lep meg... Gődény sasszemmel figyeli ezeket a fejleményeket. Török Gábor-féle megközelítésben azt is mondhatnám, hogy abszolúte professzionálisan csinálja, amit csinál.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.12. 20:15:26

@orsklutsch: ha mást nem, elégtételnek egyszer elő lehet majd venni nézegetni a március óta felhalmozódott gyűjteményt azokból az írásokból, amelyek a járvány véget érését jósolták kb. 5 percen belül. Romániát illetően pl. júniusból idézném fel ezt az interjút, ahol egyébként abszolúte komoly szakember is ebbe a hibába esett:
www.maszol.ro/index.php/tarsadalom/128472-dr-molnar-geza-epidemiologus-a-virus-nem-t-nik-el-de-a-jarvanynak-egy-ket-het-alatt-vege

rikitikitevi 2020.10.13. 08:03:44

@Marton Péter: az esetek számáról sincs biztos tudásunk. Ha már nüansz.
A 10% lövés a sötétbe azért adatokon, vizsgálatokon alapul.
Nem találtam az érvelésedben a'hibát', amit a WHO elkövetett. Egyszerűen mást gondolnak, mint te, illetve adatokból más következtetésre jutnak. Az nem hiba.

orsklutsch 2020.10.13. 08:03:45

@Marton Péter: dr. Molár Gézának az már a másodiksoik mellélőtt jóslata, őt már rég leírtam.
Nem az elégtétel kell. Sokkal profánabb okaim vannak a bosszankodásra. Vannak 70 feletti szüleim, illetve ahogy a dolgok itt alakulnak, a gyerek valószínűleg megint nem fog óvodába járni pár hónapig. Meg úgy-e ezzel nem csak én vagyok így.
A lényegre visszatérve, ejsze mégis csak lehetett volna egy kicsit jobban nevelni a lakosságot és akkor talán most nem lennénk ebben a helyzetben. Szerintetek ezt felejtsem el?

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.13. 08:09:09

@rikitikitevi: értem én, hogy "gatyábafing23" felhasználónévvel nem olyan ciki butaságokat mondani, de azért érdemes néha átgondolni a kommentelést.

Még egyszer: a WHO azt mondja, "átlagoltak" különböző helyeken, különböző módszerekkel készült tanulmányok eredményéből, hogy mondjanak valamit a Föld nevű bolygóra jellemző értékről. Ez nem jó módszer, pontosabban csak egy "guesstimate" előállítására alkalmas. Ez itt egy tudományos blog, úgyhogy ennek a felfogása a további kommentelés feltétele.

Továbbá: a WHO által "átlagolt" tanulmányok maguk is követtek el módszertani hibákat, így amit a WHO számol ezekből a tanulmányokból, az is viszi sajnos magával ezeket a hibákat. Ennek a felfogása is a további kommentelés feltétele.

Egyébként nem kötelező ezt a blogot olvasni, ha nem tetszik az elemzés. Lehet továbbmenni oda, ahol elég azzal érvelni, hogy "te vagy a hülye", ott biztos nagyon jó beszélgetéseket lehet folytatni.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.13. 08:11:36

@rikitikitevi: és még egy kiigazítás a kis kommentkéhez.

"eset" = regisztrált eset. Van benne klinikai, szubklinikai egyaránt. Ezek a megtalált, beazonosított stb. esetek. Azoknak a számát tudjuk. Fönt van az internet nevű helyen.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.13. 09:28:27

@orsklutsch: igen, az "elégtételt" inkább ironikusan értettem én is, jobb híján :(

rikitikitevi 2020.10.13. 19:16:45

@Marton Péter: fogalmam sincs, miért vitted ilyen személyeskedő és lehülyéző irányba a válaszodat, abszolút normálisan szóltam hozzá, és egy percig nem hülyéztelek le. Neked sem lenne kötelező.
35 éve második szakirányom, feleségemnek első szakiránya igen releváns a témában, az első szakirányom még inkább, és tulajdonképpen én vagyok a hülye hogy mindezt leírom, jó lenne ha enélkül is meg tudnád adni a minimális tiszteletet.

Az "eset" regisztrálás szintén tartalmaz világszerte módszertani hibákat, igen jelentős különbségekkel megy országonként.

Én megértem, hogy a WHO becslése neked becslés, és módszertanilag nem helyes, ugyanakkor neked sincs más becslésed, ha jól értem, addig meg best estimate-nek pont elmegy, és megfelel. Majd ha lesz jobb, akkor a WHO is arra fog hivatkozni, mint "best estimate".
Számtalan esetben guesstimate-re alapozunk, és alapozol, mert nincs jobb.

Attól, hogy névvel vállalod, névvel vállalja a tiedtől eltérő véleményét a WHO is, és néhány tízezer tudós is, akinek legalább olyan releváns a tudományos háttere a témához, mint a tied. Itt pl a Barrington Declarationre gondolok, és a WHO pálfordulatára lockdown ügyben. Ami kapcsolódik a kifogásolt 'guesstimate'-hez, merthogy az abból számolt mortalitás, és herd immunity az alapja az egésznek.
A tudományos életben egyre erősebb ellenérzéseket szül, ahogy egyes tudósok vindikálják maguknak az igaz tudást, és mindenki más hülye, és még a párbeszédből is ki van rekesztve. A tudomány alapja a vita lenne. No meg evidence.

Linkek a fentiekben említettekhez (igaz, nem rövid hallgatnivaló), névvel is vállalják, már megbocsáss, ha ezt kimondom, de úgy tűnik neked ez fontos szempont, nálad sokkal nagyobb nevek a szakmában:
www.youtube.com/watch?v=rz_Z7Gf1aRE
www.washingtontimes.com/news/2020/oct/12/world-health-organization-envoy-urges-end-to-coron/

Egyébként Tisztelettel a blogon végzett munkádért.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.13. 19:32:47

@rikitikitevi: először is köszönöm a záró szavakat. Minden irónia nélkül mondom, hogy jól esik, és így más a beszélgetés hangulata.

Igyekszem minden észrevételre reagálni alább!

Személyeskedni nem igazán tudok, mivel jellemzően különféle pszeudonimizált felhasználókkal találkozom, és a személyükről közel-zéró ismeretem van (ami önmagában amúgy oké, amíg érződik, hogy a hozzászólások nem nyeglék, figyelmetlenek stb.).

Nem hülyéztem le Önt, hanem arra hívtam fel a figyelmét, hogy 1) névvel az ember jobban odafigyel arra, amit ír, 2) pszeudonimizált felhasználóként is érdemes figyelnie. Történetesen ezért nem az Ön konkrét felhasználónevével írtam az érvet, hanem egy abszurd felhasználónévvel (bár ilyenekkel is lehet egyébként találkozni olykor).

Az esetek regisztrálásával kapcsolatos anomáliákkal együtt is az esetek számáról (és azzal együtt a CFR-ről, vagyis a Case-Fatality Rate-ről) van a legbiztosabb tudásunk, az IFR (Infection-Fatality Rate) annál nagyságrendekkel bizonytalanabb paraméter.

A WHO-s 10%-os adatról nem én indítottam threadet, hanem fentebb egy másik kommentelő, akinek a felvetésére én annyit jeleztem, hogy egyetértek vele: ez nem optimális kommunikáció a WHO részéről, látva bizonyos együgyű reakciókat, és pláne tudva, hogy a 10% nem egy egzakt tény. Ezt most Ön is leírta az iménti kommentjében, úgyhogy ezt szerintem túl is tárgyaltuk. Ha jól értem, akkor egyezik az Igaz Tudásról alkotott elképzelésünk ezen a konkrét ponton.

Nevek mérete... Hát, nem mintha hazánk valamely televíziócsatornájának képernyőjén uralni a pillanatot lenne a "csucs" mint olyan, de mondtam már le televíziós szerepléseket, hogy ne legyen a nevem 20 centivel nagyobb. Valahogy nem ez érdekel, szerintem ez az igazi tudománnyal nem annyira összeegyeztethető. Mondok erre egy tökéletlen példát. Az év elején a lelőtt iráni gépen volt pl. egy iráni-kanadai kutatónő. Értékes kutatást végzett a leishmaniasisról, mielőtt kilőtték az égből. Nem lett belőle "household name". Attól még sokra tartom.

rdos · http://h2o.ingyenweb.hu/tema/6.html 2020.10.13. 19:32:52

Kicsit off-nak tűnik és remélem is hogy az. Gorbi sokáig nem volt képben a csernobili katasztrófáról. Idézem:

"Gorbacsov, mint később is oly gyakran, a saját rendszerének a rabja volt: a hierarchia, a hatalmi struktúrák, az álszent hivatalnokok, a millió sebből vérző rendszer minden hibája előjött a csernobili katasztrófa kapcsán."

indirekt.hu/cimlap/gorbacsov-nem-szandekosan-titkoltuk-el-a-csernobili-katasztrofat/

Túl kedves vezetőnk, a zoperatív törzs mennyire lehet most képben vírus ügyben?

Most volt címlapos a 4-en, a katasztrófa elkerüléséhez az emberi kontaktusok számának a csökkentését kell bevezetni. Rékássy szerint.

444.hu/2020/10/13/rekassy-ezt-a-csatat-mar-elbuktuk-a-teszteleseknel-plusz-reg-elvesztettuk-a-kontaktkutatassal-foglalkozo-embereket-is

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.13. 19:42:19

@rdos: hajjaj... A drasztikus kontaktredukció kapujába értünk, én is úgy érzem, és ez most fájni fog, jobban, mint tavasszal. Hogy kicsit Gődényékre is kitérjek, ha már szóba kerültek fentebb többször is, milyen érdekes csavar _lehetett volna_ a hazai járvány történetében, ha a tesztelési és kapcsolatkövetési kapacitások bővítését ők is követelték volna mozgalmilag, a gazdaság és a normális élet védelmében. Csak hát egyszerűbb volt védtelenebb célpontokat támadniuk. Egy kormányzat felé kritikát mondani, az másfajta beállítódást igényel...

A Csernobil-analógia nagyon adja magát, sajnos. "3,6 röngten", lassított felvételen. Persze nem csak nálunk, ez sajnos sokfelé így alakult.

Calderazzo 2020.10.13. 19:43:47

@Marton Péter:
Az ugye tény, hogy nem találnak meg sok esetet világszerte.
Itthon többek között ezügyben megy az egyik fő jajongás: "nem tesztelünk eleget, 14% a találati arány 5% helyett, így nagyon sok az, akit nem tudunk követni, kontaktkutatással mi lesz", és így tovább.
Tehát az biztos, hogy van egy szorzó, amivel a megtalált esetszámot meg kell szorozni, hogy a teljes esetszámot megkapjuk. A WHO számtalan kutatás alapján kijött hússzsoros szorzójára azt mondani, hogy saccperkábé lövés a sötétbe, miközben te mondjuk hasraütésszerűen saccolsz ötszöröst vagy kétszerest vagy tízsszerest, hát finoman szólva is visszás.
Pillanatnyilag a hússzoros a legjobb becslésünk, ezt illene tudomásulvenni, vagy pedig ha te mással számolsz, akkor azt illene kijelenteni, hogy az a saccperkábé lövés a sötétbe.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.13. 19:48:22

@Calderazzo: "ha te mással számolsz, illene azt kijelenteni"

Kilenc hónapja pro bono leírok itt mindent, amivel számolok. Kérdezni is lehetséges, emberi módon, udvariasan. Mivel Ön nem túl udvariasan kérdezett, annyit mondok, hogy az elmúlt időszakban leírtak között ott van a válasz a kérdésére. Nem tehetek róla, hogy nem olvasta.

Viszont ilyen stílusú kommentek válaszolásával a jövőben nem fáradok. Üdv.

rikitikitevi 2020.10.14. 20:20:22

@orsklutsch: (És Péterhez is egy hozzászólásban reagálva) Ez mind rendben van, de mit kellene mondania a WHO-nak? Milyen szám nem lenne 'hibás' kommunikációnak tartva?
A Barrington Declarationról jó hosszan kifejtve beszélő tudósokat azért linkeltem, mert talán érthetőbben elmagyarázzák ez miért lényeges szempont. Mármint a mortalitás, és/vagy herd immunity.
Valamire alapozni kell a járványra adott választ, és az nem lehet önmagában a hivatalosan regisztrált esetszám. Egyrészt mert szigorúan véve az is 'guesstimate' még fontosabb, hogy önmagában keveset mond az esetszám a mortalitási és egyéb adatok nélkül.

Egy járvány kezelése nem virológiai kérdés, hanem népegészségügyi kérdés, és nem lehet a járványt minden egyéb más népegészségügyi kérdéstől függetlenül kezelni. Annak pedig fontos sarokköve a mortalitás, illetve ahhoz kapcsolódóan az átfertőzöttség.
Arról pedig valamit kell mondani, és mi jobb vagy pontosabb van, mint a WHO által hivatkozott kutatások?
Természetesen elemi érdek lenne, hogy minél pontosabb és megbízhatób adatok legyenek, én nem értettem, hogy miért kellett ezekre ennyit várni és miért van ilyen kevés, de az más kérdés, a lényeg, hogy jelenleg ez van.

A regisztrált esetszámhoz még egy utolsó kiegészítés:
Az áprilisi helyzetben, a regisztrált esetszám valóban egy CFR-t adott meg, de amióta a tünetmentes populációt is szűrik, azóta nyilvánvalóan más tartalmat hordoz a regisztrált esetszám, és sokkal inkább egy CFR és IFR közti értéket hordoz tartalmilag. Meg egy jó adag módszertani bizonytalanságot, pusztán csak a számosság miatt is.

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.14. 20:43:31

@rikitikitevi: hogy mit mondjon a WHO, nehéz kérdés, nem irigylem őket. De azért mindenképpen lehetnek pontosabbak a 10 százaléknál. A világon nem mindenütt robbant be a koronavírus-járvány egyelőre (nagy népsűrűség, városi területek, gócországok, mérsékelt klíma, átlag feletti légszennyezettség a meghatározók). Nagyszabású szerológiai vizsgálatok inkább ott készültek, ahol nagy volt a járvány, így ez világszinten nem ad reprezentatív képet. Viszont ezeken a helyeken sem jött ki 10% mindenütt, pl. Spanyolországban vagy Louisianában sem (Manaust fentebb direkt említettem ellenpéldaként a 40% feletti szeropozitivitással, nem vagyok én vak az ilyesmire). Őszintén szólva szívesen megkönnyebbülnék (és többet foglalkoznék más kutatási kérdésekkel), ha óriási átfertőzöttségnél tartanánk, de sajnos nem érzem ezt empirikusan megalapozottnak. Úgyhogy érdemes azt mondani, akár a WHO-nak is, hogy globálisan valószínűleg a 10 százalék sincs meg.

De az IFR és a CFR nem annyira relevánsak, az az igazság, egyik sem. Mivel új járványról van szó, ahogy fentebb is írtam, sokkal fontosabb az, hogy összesen hány ember hal meg. Egymillió egy százaléka több, mint a tízezer tíz százaléka, jelenleg ezt érdemes szem előtt tartani — az egészségügyi rendszer paralízise és esetleges bedőlése, 10000+ eü személyzet halála (eddig), és a tartós és még felmérhetetlen egészségromlási következmények mellett, amik lehetnek sajnos kumulálódó természetűek is, ha többszöri újrafertőződésnek tekintünk elébe legalább a népesség egy részénél. Ami pedig a gazdaságot illeti, azt a járvány lockdown nélkül is agyon tudja vágni sajnos.

És, bár a halálozás messze nem minden, és tényleg sok a bizonytalanság (pl. a CFR tesztelési politikától is függő alakulása miatt), még így is, még ezzel együtt is tudunk egy további alapvető dolgot a járványról. Hogy egyes helyeken a teljes populációnak hány százalékát teszik ki a járvány hivatalosan regisztrált áldozatai (aminél a teljes halálozás lehet nagyobb, pl. ha valaki stroke-ot, mélyvénás trombózist, tüdőembóliát vagy infarktust kap a SARS-CoV-2-fertőzés következtében keletkező vérrögök miatt odahaza). És ez az arány New Jersey-ben már most 0,18% felett van (and counting), New Yorkban 0,17% felett, Peruban pedig 0,1% felett, miközben az érintett népességeket a vírus messze nem fertőzte még át teljesen...

_Epikurosz_ 2020.10.14. 20:43:42

Németországban 26 millió dózis influenzaoltást rendeltek, ennek egy része azonban csak november-decemberben fog megérkezni, ideiglenes hiány lehet: www.faz.net/aktuell/politik/inland/grippeimpfung-wird-knapp-so-viele-impfdosen-wie-nie-zuvor-17001446.html

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.14. 20:53:04

@_Epikurosz_: az EBV-ről pont most olvastam érdekeseket. Úgy tűnik, hogy az EBV-szeropozitivitás és a SARS-CoV-2-lefolyás közötti kapcsolatot érdemes lehet tovább vizsgálni: www.researchsquare.com/article/rs-21580/v1 És ha ezek után összekapcsoljuk a poszt-COVID szindrómát pl. az EBV okozta fertőző mononukleózissal gondolatilag… eltűnődni mindenképpen érdekes lehet.

A rubeola... ez sem segít majd szegény denevérek PR-jén, attól tartok.

_Epikurosz_ 2020.10.15. 14:07:13

Szegény nyércek! Értem, hogy nem lehet minden nyérc mellé lélegeztetőgépet állítani, de nem adhattak volna nekik esélyt?

_Epikurosz_ 2020.10.16. 20:31:59

Akinek kórházba kell mennie COVID miatt azon Remdesivir, HCQ, Lopinavir, béta-interferon nem segít - mondja a WHO: www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.15.20209817v1

Az IgM autoantitestek kapcsolata a betegség súlyosságával: www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20211664v1

Az MRT5500 vakcina jól szerepelt az egér- és majomkísérletekben. www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.10.14.337535v1

Az A típusú inflienza megemeli az ACE2 kifejeződését transzgénikus egerekben, és így fokozza a SARS-CoV-2 fertőzőképességét. www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.10.14.335893v1

intermission www.youtube.com/watch?v=zAc_8K983EU

Kézi részecskemérővel aeroszolt mérni: www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.13.20211839v1

Symptom-based testing alone is not sufficient to control
COVID-19 - mondja aki megélte és utánaszámolt. www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.11.20211037v1

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.16. 21:19:53

@_Epikurosz_: Az IAV-tanulmány igen elgondolkodtató... A HVG-cikk melletti long-hauleres tanulmányért külön köszönet, érdekes látni az EBV-reaktiválódás lehetőségét!

Az antivirális szerekről - ha most ezek miatt komolyan elkezdik nem használni őket, kínomban még esetleg azt tudnám javasolni, hog pre-szimptomatikusan beazonosított, idős vagy krónikus beteg fertőzötteknél sorsolják ki, hogy ki kapja meg prevenciós jelleggel erre önként jelentkezők közül...

_Epikurosz_ 2020.10.18. 09:19:32

@Marton Péter: Önként jelentkezem :P Továbbadom a családnak, nekik jobban kell.

_Epikurosz_ 2020.10.21. 12:53:23

Nálunk is van hőmérőzés. Mire beér, mindenki vészesen ki van hűlve. :P

_Epikurosz_ 2020.10.22. 12:53:23

MHC cikket találtam. Lementve. doi.org/10.1371/journal.
pbio.3000131

Marton Péter · http://kprax.blog.hu 2020.10.22. 13:01:53

@_Epikurosz_: Azt hiszem, a mai 2000+ fertőzött kimutatásában már látszik az antigénteszt. Persze hamar ellövik azt a készletet, amit a mentősök kaptak, úgyhogy utánpótlásra sem árt, ha gondolnak a szervek.

_Epikurosz_ 2020.10.22. 18:12:27

@Marton Péter: Ha tényleg egyszerű és gyors gyártani, akkor menni fog. Ha nem, akkor felvesznek hozzá szakácsokat, vagy bárkit, aki képes pontosan követni egy receptet.
süti beállítások módosítása